طبق آمارها و تحقیقات سالهای اخیر، اینستاگرام به محبوبترین اپلیکیشن کاربران اینترنتی تبدیل شده است. اینستاگرام از پلتفرم اشتراک عکس و ویدئو، به مکانی آنلاین برای کسب درآمد تغییر کرده است. قابلیتهایی که اینستاگرام برای صفحات تجاری ارائه میکند، در حال بهبودی مستمر است. از طرف دیگر، خرید و فروشهای آنلاین با شروع کرونا، فراگیرتر شده است. راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، به یکی از راههای پرطرفدار کسب درآمد تبدیل شده است.
برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام درمورد افزایش لایک و کامنت اینستاگرام، وارد لینک مقابل شوید.
نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام
برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام، مراحل گفته شده در ذیل را گام به گام اجرا کنید:
مرحلهی ۱: یک حساب کاربریِ تجاری (business account) در اینستاگرام بسازید یا حساب شخصی خود را به حالتِ business تغییر دهید.
مرحلهی ۲ :یک استراتژی برای کسب و کار خود بنویسید:
اهداف خود را مشخص کنید: در شروع کار باید بدانید هدف مادی و معنوی شما از راهاندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام چیست.
مخاطب هدف خود را بشناسید: یک استراتژی خوب، با شناخت مخاطب آغاز میشود. سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، شغل و … از جمله اطلاعات مهم مخاطبان است. شناخت درست مخاطب، در جذب هدفمند مشتریان و طراحی و ارسال تبلیغ بسیار مهم و تاثیرگذار است.
به چهار مرحلهی سفر مشتری در کسب و کارتان توجه کنید:
- آگاهی: فرایند آگاهسازی مشتری را بهینهسازی کنید. این بدین معنی است که اطلاعات محصول به درستی و از مسیر آسان به دست مشتریان شما برسد. این موردِ مهم از طریق تولید محتوای صحیح و اصولی انجام میشود.
- تعامل: معیارهای تعامل با مخاطبان را کنترل کنید. تعامل شامل تعداد لایک، نظرات و به اشتراکگذاری پست است.
- تبدیل: اگر از تبلیغات کلیکی استفاده میکنید، هزینهی هر کلیک و تبدیل هر کلیک به مشتری را حساب کنید.
- مشتری: عکسالعمل مخاطبان و مشتریانتان را نسبت به محتوایی که منتشر میکنید، رصد کنید. توجه مخاطبان به محتواهای شما به صورت لایک، کامنت، پیامهای خصوصی (دایرکت) ابراز میشود. این موارد را مدنظر قرار دهید و مشتریان پرتکرار و طرفدارانتان را شناسایی کنید. نرخ تکرار مشتری، یکی از مهمترین آمار پیج شماست.
تقویم محتوایی داشته باشید. تدوین تقویم محتوایی، یک گام مهم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. تقویم محتوایی به شما این امکان را میدهد تا بدون دغدغهی اینکه چه چیز تولید کنم، زمان خود را برای چگونگی تولید محتوا بگذارید. برای نوشتن تقویم محتوایی، مناسبتهای بومی و بینالمللی را مدنظر قرار دهید. گردش فصول، مناسبتها و حتی ایام هفته نیز به شما کمک میکند برای جشنوارههای فروش برنامه ریزی کنید.
مرحله ۳: پروفایل خود را مطابق با یک فروشگاه آنلاین طراحی کنید. پروفایل و بیوگرافی، فضایی کم برای ارائهی اطلاعات مختصر و مفید در مورد فروشگاه شماست. نوشتن بیوگرافی و طراحی درست پروفایل، یکی از مراحل مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. شما باید با استفاده از حداکثر ۱۵۰ کارکتر، به روشی جذاب، بیوگرافی کسب و کارتان را بنویسید. این بیوگرافی باید صدای برند شما باشد. برای تکمیل پروفایل به نکات زیر دقت کنید:
- یک اسم کوتاه و جذاب برای فروشگاه خود انتخاب کنید؛
- بیوگرافی را در چند خط بنویسید؛ متن بیوگرافی نباید خسته کننده و بی روح باشد؛
- بیوگرافی میتواند شامل ایموجی مرتبط باشد؛
- آدرس وبسایت یا کانال تلگرام خود را در بیوگرافی درج کنید.
- عکس پروفایل شما، پیام دیداری شماست. اکثر برندها از لوگوی خود به عنوان تصویر پروفایل استفاده میکنند.
- اطلاعات تماس را در بیوگرافی درج کرده و دکمهی تماس (contact) را در پروفایلتان فعال کنید.
- هایلایت استوری بسازید: برای استوریهای خاص از جمله “تخفیفات“ و “رضایت مشتری” هایلایت استوری بسازید.
مرحله ۴: محتوای با کیفیت به اشتراک بگذارید
برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، محتوا همانند یک قلاب عمل میکند و مشتری را به محدودهی شما ترغیب میکند. ۳ الی ۵ ثانیه ی اولِ نمایش محتوا، قلابی است که مخاطب را به پیج شما جذب میکند. برای انتشار محتوای خوب به نکات زیر توجه کنید:
- ترکیبی از تصاویر و ویدئو استفاده کنید؛
- ویژگیهای ظاهری و کیفیت محصول خود را (با صداقت و بدون استفاده از فیلتر) در محتوا نشان دهید؛
- از زوایای مختلف محصولتان عکس بگیرید؛
- یک پالت رنگی تقریبا ثابت برای صفحهی خود انتخاب کنید. پالت رنگی مورد استفاده در تمام محتواهای پیج، باید ثابت باشد.
- عکسهای خلاقانه از محصول خود بگیرید. برای ثبت تصاویر خلاقانه، گوشی همراه شما کافی است؛
- از نور طبیعی استفاده کنید. در ساعات بعدازظهر که از شدت نور آفتاب کاسته میشود، بهترین زمان برای عکاسی است.در روزهای ابری و بارانی، از نور ظهر استفاده کنید؛
- اگر بودجه دارید، از یک تیم تولید محتوای حرفهای، شامل عکاس و طراح گرافیک استفاده کنید؛
- از اپلیکیشنهای ویرایش عکس برای زیباتر شدن تصاویر استفاده کنید؛
- توجه کنید در استفاده از برنامههای ویرایش عکس، زیادهروی نکنید. رنگ و کیفیت ظاهری محصول را به صورت طبیعی نگه دارید؛
- کپشن جذاب بنویسید. شرحی که در کپشن مینویسید، به تصاویر شما معنا میدهد. سعی کنید اعتماد را در متن کپشن القا کنید؛
- پشت صحنهی تولید محتوا، تصاویر سادهتر، صمیمیتر و روزمرگی مرتبط با فروشگاهتان را در استوریها به نمایش بگذارید. استوری مکانی برای آپلود محتوای غیررسمیتر و روزمره است. شما برای جذب مخاطب، میتوانید انعطاف، خلاقیت و طنز بیشتری در استوریها به کار ببرید.
مرحله ۵: مخاطبان خود را درگیر کنید
به نظرات مشتریانتان پاسخ دهید تا آنها نیز انگیزهی کافی برای دنبال کردن و تعامل با شما را داشته باشند. یکی از اصول مهمی که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام فراموش میشود، روابط عمومی است. در مدیریت پیج، از بکارگیری رباتها به شدت پرهیز کنید. رباتها، ممکن است بتوانند کمی از کار شما را آسان کنند، اما هیچ احساسی به مخاطبان شما منتقل نمیکنند. در این صورت نمیتوانید از مشتریان خود انتظار وفاداری داشته باشید. آنها نمیتوانند به یک ربات وفادار باشند.
تبلیغات را فراموش نکنید
یکی از اقدامات مهم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، تبلیغات است. برای قرار گرفتن در دید مخاطبان، از تبلیغات غافل نشوید.
تاکتیکهای فروش در اینستاگرام را یاد بگیرید
بدیهی است که فروش یک مهارت است و شما باید به این مهارت مجهز باشید تا بتوانید فروشگاه خود را مدیریت کنید. از آنجایی که فروش در محیط واقعی با فضای مجازی، تفاوتهای بسیار دارد، لازم است در موارد زیر، آگاهی لازم را کسب کنید:
- تکنیکهای فروش در اینستاگرام
- فنون مذاکره با مشتری در فضای آنلاین
- تبدیل مخاطبان به مشتری
- روشهای قیمتگذاری
- روشهای اجرای اصولی و صحیح کمپینهای فروش
- روشها و اصول تخفیفگذاری
مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام
بدیهی است هر شغلی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. با پیشرفت تکنولوژی و آنلاین شدن بسیاری از امور روزمره، فرصتها و تهدیدهای بسیاری برای کسب و کارها به وجود آمده است. استفادهی بهینه از فرصتها و تهدیدهای محیطی، شرط بقای کسب و کارهای آنلاین است.
مزایای راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام:
- دسترسی به جامعهی وسیعتری از مخاطبان بدون محدودیت جغرافیایی
- پتانسیل درآمدی بسیار بالا
- کاهش هزینههای مربوط به فروش حضوری (اجاره، مالیات و …)
معایب راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام:
- افزایش رقابت بین کسب و کارهای یک صنف
- سختتر بودن فرایند اعتمادسازی در فضای آنلاین نسبت به محیط واقعی
- دشواریهای مربوط به فروش محصولاتی که نیاز به لمس فیزیکی دارند
- مسائل مربوط به بستهبندی و امنیت محصولات شکستنی
انواع حوزه های فروشگاهی در اینستاگرام
همانطور که در مقالهی بهترین محصول برای فروش در اینستاگرام گفته شد، محصولات بسیار متنوعی، قابلیت فروش در اینستاگرام را دارند. در اینجا به چند مورد از مهمترین و پرطرفدارترین حوزههای فروشگاهی در اینستاگرام، اشاره میکنیم:
- پوشاک: پوشاک همیشه جزء اولین و بهترین گزینهها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. برای اینکه یک فروشگاه پوشاک در اینستاگرام، موفق شود، باید حوزهی تخصص و فعالیت خود را کاملا مشخص کنید. فروش همزمانِ لباس کودک و بزرگسال در یک پیج، به احتمال بسیار زیاد با شکست مواجه میشود. طبق اصول نیچ مارکتینگ، بهتر است محدودهی تخصص کوچکتر شده تا فعالیت فروش و بازاریابی، متمرکز بر چند محصول خاص صورت گیرد. در ادامه چند ایده به منظور راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام معرفی میشود:
- فروش لباس راحتی بانوان (ارزان و متنوع)
- فروش لباس مجلسی زنانه
- فروش روسری
- فروش تخصصی جوراب
- فروش لباس زیر مردانه
همانطور که میبینید حوزههای فروش شما باید محدود و تخصصی باشد ؛ تا بتوانید با رعایت تنوع در شاخهی موردنظر، به نیازهای مشتریان و مخاطبانتان پاسخ دهید.
- کتاب: فروش آنلاین کتاب یکی از محبوبترین موضوعات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. یک حوزه را انتخاب کنید و پیج فروشگاهی خود را راه اندازی کنید. برای موفقیت در حوزهی کتاب، باید از مضمون کلی کتابهایی که میفروشید، اطلاع داشته باشید. بنابراین وارد حوزهای شوید که در آن اطلاعات دارید. همچنین همکاری با چند ناشر، به شما این امکان را میدهد کتابها را به قیمت توزیع کننده خریداری کنید و به قیمتی کمتر از قیمت روی جلد نیز بفروشید.
- اکسسوری: این حوزه همواره از حوزههای پرطرفدار برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. اکسسوری به دلیل قیمت مناسب و کمحجم بودن، از حوزههای مورد علاقه بانوان است. فروش اکسسوری در اینستاگرام، حوزهی جذابی برای بانوانی است که قصد دارند از داخل منزل درآمد کسب کنند. این حوزه با سرمایه و حجم فیزیکی کم، پتانسیل درآمدی بالایی دارد.
- لوازم جانبی دیجیتالی: این حوزه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. اگر سرمایهی خوبی دارید، لوازم جانبی دیجیتال، ایدهی خوبی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. بدیهی است شما نمیتوانید کل بازار لوازم جانبی کامپیوتری یا موبایل را تحت پوشش قرار دهید. بنابراین لازم است یک حوزهی تخصصی را انتخاب کنید. در ذیل به چند نمونه از حوزههای تخصصی لوازم جانبی دیجیتالی اشاره شده است:
- گارد و گلس گوشیهای همراه
- لوازم جانبی کامپیوتری (قطعات سخت افزاری، کیبورد و موس، و …)
- فروش انواع اسپیکرهای قابل حمل
- فروش انواع کابل، USB و فلش
نمونههای موفق و فعال در اینستاگرام، ایدههای خوبی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در این پلتفرم هستند. با نگاهی عمیقتر و خلاقانهتر به محیط، هرکدام از نیازهایی که در جامعه وجود دارند، میتوانند ایدهای برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام باشند.
راه های جذب و حفظ مشتری در اینستاگرام
شناسایی روشهای جذب و حفظ مشتری، یکی از گامهای مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. ارتباط با مشتریان از طریق رسانههای اجتماعی یکی از راهکارهای موثر به منظور رونق کسب و کارتان است. زیرا بیشتر مردم وقت خود را در شبکههای اجتماعی، به خصوص اینستاگرام میگذرانند؛ شما میتوانید با اتخاذ روشهای اصولی، مخاطبان هدف خود را شناسایی و جذب کنید.
در ادامه چند راهکار درباره جذب و حفظ مشتری در فرایند راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، ارائه میشود:
۱٫ ارتباطات واقعی ایجاد کنید
مردم از شبکههای اجتماعی برای ارتباط با دیگران استفاده میکنند. شما با داشتن یک حساب در اینستاگرام میتوانید برند خود را به مردم معرفی کنید؛ اما این تعامل فرد به فرد است که باعث وفاداری مشتریان به برند شما میشود. رابطهی بین تعامل و وفاداری، یک پیکان دو طرفه است؛ هر دو عامل، باعث دیگری شده و از دیگری نیز تاثیر میپذیرد. ارتباط با مشتریان، بخش لاینفک راهاندازی فروشگاه انلاین در اینستاگرام است.
چند اقدام مهم در راستای ایجاد ارتباطات واقعی:
- به کامنتها (یادداشتها) پاسخ دهید،
- به دایرکتها پاسخ دهید،
- در استوریها، با استفاده از استیکرهای تعاملی، نظر مخاطبانتان را بپرسید.
- یکی از بهترین کارها برای ایجاد ارتباط و صمیمیت، رونمایی از پشت صحنه در استوری است. پشت صحنه همیشه برای مخاطب جذاب بوده و هست. آنها دوست دارند مراحل اقدامات تخصصی پیج و در واقع حقیقتِ شما را ببینند.
۲٫ ارائه خدمات به مشتریان در زمان درست و به سرعت
این کار به این معنا نیست که در کل شبانه روز و بدون وقفه، در اختیار اینستاگرام باشید. اما سعی کنید در دسترس باشید تا به سوالات کاربران پاسخ دهید یا آنها را راهنمایی کنید. پژوهشها نشان میدهد، بهترین زمان پاسخ به دایرکت، حداکثر تا ۴ ساعت است.
۳٫ ایجاد آگاهی درباره برند خود
اگر هدف شما از راهاندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام، برندسازی نیز باشد، تمام فعالیتهای شما باید هوشمندانهتر انجام شود. هر اقدام و نشانهای از شما در فضای مجازی، باید پیام برند شما را منتقل کند. برای اینکه مخاطبان خود را از برندتان مطلع کنید:
- در تمامی شبکههای اجتماعی خود، پروفایل تجاری داشته باشید؛
- طبق اصولی که گفته شد، یک پروفایل جذاب و معتبر بسازید؛
- به طور منظم پست بگذارید؛
- با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید؛
- در طول تمام فعالیتهایتان، پیام برندتان را منتشر کنید.
۴٫ محتوای مرتبط و آموزنده تولید کنید
وقتی مردم به دنبال شرکت شما میگردند، در واقع به دنبال اطلاعاتی هستند که بتواند در حل مشکلاتشان به آنها کمک کند. محتوای شما باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
جذاب و آموزنده باشد
تخصص شما را در نشان دهد
شما را با مخاطبان هدفتان مرتبط کند
از طریق این مضامین به مشتریان کمک کند:
- دستورالعملهای گام به گام
- نسخههای نمایشی محصول
- ویدیوها
- مقالههای آموزشی
نکته: اگر مشتریان سوالات تکراری و زیادی از شما میپرسند، این سوالات را در قالب پست در رسانههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
۵٫ از کامنت های مثبت خریداران و مشتریان خود استفاده کنید
مردم هنگام تصمیمگیری برای خرید، به نظرات و کامنتهای دیگر خریداران توجه میکنند. لذا وقتی مشتریان چیزهای مثبتی درباره محصول یا فروشگاه شما مینویسند، از آنها تشکر کنید و به آنها جواب دهید. از نظرات و پیشنهادات مشتریان جهت بهبود برند خود استفاده کنید. نظرات مثبت مشتریان را در استوریها به اشتراک بگذارید.
۶٫ رویدادهای جذاب برگزار کنید
در فرایند صفر تا صد راه اندازی پیج فروش، برگزاری رویدادهای جذاب، همچون یک جهش در عمر فروشگاه است. برگزاری رویدادهای جذاب در ماهها و مناسبتهای خاص سال، باعث چند برابر شدن فروش میشود. رویدادهای جذاب، کمپین فروش یا جشنوارهی تخفیفی، اگر به صورت درست و اصولی برگزار شود، فروش و سود خوبی را برای فروشگاه خواهد داشت. این رویدادها مخاطبان را تشویق میکند که فروشگاه را دنبال کنند و استوری و پستهایش را با دیگران به اشتراک بگذارند. در نتیجه، فالوئرهای جدیدی میآیند که میتوانند به مشتریان وفادار تبدیل شوند.
نکته: لازم نیست کمپینهای پرهزینه با جوایز گران قیمت برگزار کنید؛ شما میتوانید از جشنوارههای تخفیف و حراج، بهترین استفاده را ببرید.
راهنمایی و مشاوره با ایران مارکتینگ
بدیهی است دریافت مشاوره از صاحبنظران هر حوزه، ریسک احتمالی شروع هر کسب و کار را کاهش میدهد. مشاوران مجرب مجموعهی ایران مارکتینگ، بهترین راهنماییها را در اختیار متقاضیان راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام قرار میدهند. با دریافت مشاوره از مشاوران کسب و کارهای اینستاگرامی در مجموعه ی ایران مارکتینگ، در مسیر صفر تا صد راه اندازی پیج فروش از هدر رفتن هزینه و منابع خود، جلوگیری کنید.