ایران مارکتنیگ 360 صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام - ایران مارکتینگ

طبق آمارها و تحقیقات سال­‌های اخیر، اینستاگرام به محبوبترین اپلیکیشن کاربران اینترنتی تبدیل شده است. اینستاگرام از پلتفرم اشتراک عکس­ و ویدئو، به مکانی آنلاین برای کسب درآمد تغییر کرده است. قابلیت­‌هایی که اینستاگرام برای صفحات تجاری ارائه می­کند، در حال بهبودی مستمر است. از طرف دیگر، خرید و فروش‌های آنلاین با شروع کرونا، فراگیرتر شده است. راه­‌ اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، به یکی از راه‌­های پرطرفدار کسب درآمد تبدیل شده است.

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام درمورد افزایش لایک و کامنت اینستاگرام، وارد لینک مقابل شوید.

نحوه راه‌ ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

برای راه ­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام، مراحل گفته شده در ذیل را گام به گام اجرا کنید:

مرحله­‌ی ۱: یک حساب کاربریِ تجاری (business account) در اینستاگرام بسازید یا حساب شخصی خود را به حالتِ business تغییر دهید.

مرحله­‌ی ۲ :یک استراتژی برای کسب و کار خود بنویسید:

اهداف خود را مشخص کنید: در شروع کار باید بدانید هدف مادی و معنوی شما از راه­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام چیست.

مخاطب هدف خود را بشناسید: یک استراتژی خوب، با شناخت مخاطب آغاز می­شود. سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، شغل و … از جمله اطلاعات مهم مخاطبان است. شناخت درست مخاطب، در جذب هدفمند مشتریان و طراحی و ارسال تبلیغ بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به چهار مرحله­ی سفر مشتری در کسب و کارتان توجه کنید:

  • آگاهی: فرایند آگاه­سازی مشتری را بهینه­سازی کنید. این بدین معنی است که اطلاعات محصول به درستی و از مسیر آسان به دست مشتریان شما برسد. این موردِ مهم از طریق تولید محتوای صحیح و اصولی انجام می‌­شود.
  • تعامل: معیارهای تعامل با مخاطبان را کنترل کنید. تعامل شامل تعداد لایک، نظرات و به اشتراک­گذاری پست است.
  • تبدیل: اگر از تبلیغات کلیکی استفاده می­کنید، هزینه­ی هر کلیک و تبدیل هر کلیک به مشتری را حساب کنید.
  • مشتری: عکس­العمل مخاطبان و مشتریانتان را نسبت به محتوایی که منتشر می­کنید، رصد کنید. توجه مخاطبان به محتوا­های شما به صورت لایک، کامنت، پیام­‌های خصوصی (دایرکت) ابراز می­شود. این موارد را مدنظر قرار دهید و مشتریان پرتکرار و طرفدارانتان را شناسایی کنید. نرخ تکرار مشتری، یکی از مهمترین آمار پیج شماست.

تقویم محتوایی داشته باشید. تدوین تقویم محتوایی، یک گام مهم برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. تقویم محتوایی به شما این امکان را می­دهد تا بدون دغدغه­ی اینکه چه چیز تولید کنم، زمان خود را برای چگونگی تولید محتوا بگذارید. برای نوشتن تقویم محتوایی، مناسبت­‌های بومی و بین­المللی را مدنظر قرار دهید. گردش فصول، مناسبت‌­ها و حتی ایام هفته نیز به شما کمک می­کند برای جشنواره­‌های فروش برنامه ­ریزی کنید.

مرحله ۳: پروفایل خود را مطابق با یک فروشگاه آنلاین طراحی کنید. پروفایل و بیوگرافی، فضایی کم برای ارائه­ی اطلاعات مختصر و مفید در مورد فروشگاه شماست. نوشتن بیوگرافی و طراحی درست پروفایل، یکی از مراحل مهم راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. شما باید با استفاده از حداکثر ۱۵۰ کارکتر، به روشی جذاب، بیوگرافی کسب و کارتان را بنویسید. این بیوگرافی باید صدای برند شما باشد. برای تکمیل پروفایل به نکات زیر دقت کنید:

  • یک اسم کوتاه و جذاب برای فروشگاه خود انتخاب کنید؛
  • بیوگرافی را در چند خط بنویسید؛ متن بیوگرافی نباید خسته کننده و بی روح باشد؛
  • بیوگرافی می­تواند شامل ایموجی مرتبط باشد؛
  • آدرس وب­سایت یا کانال تلگرام خود را در بیوگرافی درج کنید.
  • عکس پروفایل شما، پیام دیداری شماست. اکثر برندها از لوگوی خود به عنوان تصویر پروفایل استفاده می­کنند.
  • اطلاعات تماس را در بیوگرافی درج کرده و دکمه­ی تماس (contact) را در پروفایلتان فعال کنید.
  • هایلایت استوری بسازید: برای استوری‌­های خاص از جمله تخفیفات و رضایت مشتری” هایلایت استوری بسازید.

مرحله ۴: محتوای با کیفیت به اشتراک بگذارید

برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، محتوا همانند یک قلاب عمل می­کند و مشتری را به محدوده­ی شما ترغیب می­کند. ۳ الی ۵ ثانیه­ ی اولِ نمایش محتوا، قلابی است که مخاطب را به پیج شما جذب می­کند. برای انتشار محتوای خوب به نکات زیر توجه کنید:

  1. ترکیبی از تصاویر و ویدئو استفاده کنید؛
  2. ویژگی‌­های ظاهری و کیفیت محصول خود را (با صداقت و بدون استفاده از فیلتر) در محتوا نشان دهید؛
  3. از زوایای مختلف محصولتان عکس بگیرید؛
  4. یک پالت رنگی تقریبا ثابت برای صفحه­ی خود انتخاب کنید. پالت رنگی مورد استفاده در تمام محتواهای پیج، باید ثابت باشد.
  5. عکس­‌های خلاقانه از محصول خود بگیرید. برای ثبت تصاویر خلاقانه، گوشی همراه شما کافی است؛
  6. از نور طبیعی استفاده کنید. در ساعات بعدازظهر که از شدت نور آفتاب کاسته می­شود، بهترین زمان برای عکاسی است.در روزهای ابری و بارانی، از نور ظهر استفاده کنید؛
  7. اگر بودجه دارید، از یک تیم تولید محتوای حرف‌ه­ای، شامل عکاس و طراح گرافیک استفاده کنید؛
  8. از اپلیکیشن‌­های ویرایش عکس برای زیباتر شدن تصاویر استفاده کنید؛
  9. توجه کنید در استفاده از برنامه‌­های ویرایش عکس، زیاده­روی نکنید. رنگ و کیفیت ظاهری محصول را به صورت طبیعی نگه دارید؛
  10. کپشن­ جذاب بنویسید. شرحی که در کپشن می­نویسید، به تصاویر شما معنا می­دهد. سعی کنید اعتماد را در متن کپشن القا کنید؛
  11. پشت صحنه­ی تولید محتوا، تصاویر ساده­تر، صمیمی­تر و روزمرگی مرتبط با فروشگاهتان را در استور‌‌ی‌­ها به نمایش بگذارید. استوری مکانی برای آپلود محتوای غیررسمی­تر و روزمره است. شما برای جذب مخاطب، می­توانید انعطاف، خلاقیت و طنز بیشتری در استوری‌­ها به کار ببرید.

مرحله ۵: مخاطبان خود را درگیر کنید

به نظرات مشتریانتان پاسخ دهید تا آن­‌ها نیز انگیزه­ی کافی برای دنبال کردن و تعامل با شما را داشته باشند. یکی از اصول مهمی که در راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام فراموش می­شود، روابط عمومی است. در مدیریت پیج، از بکارگیری ربات­‌ها به شدت پرهیز کنید. ربات‌­ها، ممکن است بتوانند کمی از کار شما را آسان کنند، اما هیچ احساسی به مخاطبان شما منتقل نمی­کنند. در این صورت نمی­توانید از مشتریان خود انتظار وفاداری داشته باشید. آن­ها نمی­توانند به یک ربات وفادار باشند.

تبلیغات را فراموش نکنید

یکی از اقدامات مهم برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، تبلیغات است. برای قرار گرفتن در دید مخاطبان، از تبلیغات غافل نشوید.

تاکتیک‌­های فروش در اینستاگرام را یاد بگیرید

بدیهی است که فروش یک مهارت است و شما باید به این مهارت مجهز باشید تا بتوانید فروشگاه خود را مدیریت کنید. از آنجایی که فروش در محیط واقعی با فضای مجازی، تفاوت‌­های بسیار دارد، لازم است در موارد زیر، آگاهی لازم را کسب کنید:

  • تکنیک‌­های فروش در اینستاگرام
  • فنون مذاکره با مشتری در فضای آنلاین
  • تبدیل مخاطبان به مشتری
  • روش‌­های قیم‌ت­گذاری
  • روش­‌های اجرای اصولی و صحیح کمپین‌­های فروش
  • روش‌­ها و اصول تخفیف­‌گذاری

مزایا و معایب راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

بدیهی است هر شغلی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. با پیشرفت تکنولوژی و آنلاین شدن بسیاری از امور روزمره، فرصت‌­ها و تهدیدهای بسیاری برای کسب و کارها به وجود آمده است. استفاده­ی بهینه از فرصت‌­ها و تهدیدهای محیطی، شرط بقای کسب و کارهای آنلاین است.

مزایای راه ­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام:

  • دسترسی به جامعه­ی وسیع­تری از مخاطبان بدون محدودیت جغرافیایی
  • پتانسیل درآمدی بسیار بالا
  • کاهش هزینه­‌های مربوط به فروش حضوری (اجاره، مالیات و …)

معایب راه ­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام:

  • افزایش رقابت بین کسب و کارهای یک صنف
  • سخت­تر بودن فرایند اعتمادسازی در فضای آنلاین نسبت به محیط واقعی
  • دشواری‌­های مربوط به فروش محصولاتی که نیاز به لمس فیزیکی دارند
  • مسائل مربوط به بسته­بندی و امنیت محصولات شکستنی

انواع حوزه­ های فروشگاهی در اینستاگرام

همانطور که در مقاله­ی بهترین محصول برای فروش در اینستاگرام  گفته شد، محصولات بسیار متنوعی، قابلیت فروش در  اینستاگرام را دارند. در اینجا به چند مورد از مهمترین و پرطرفدارترین حوزه­‌های فروشگاهی در اینستاگرام، اشاره می­کنیم:

  • پوشاک: پوشاک همیشه جزء اولین و بهترین گزینه­‌ها برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. برای اینکه یک فروشگاه پوشاک در اینستاگرام، موفق شود، باید حوزه­ی تخصص و فعالیت خود را کاملا مشخص کنید. فروش همزمانِ لباس کودک و بزرگسال در یک پیج، به احتمال بسیار زیاد با شکست مواجه می­شود. طبق اصول نیچ مارکتینگ، بهتر است محدوده­ی تخصص کوچک­تر شده تا فعالیت فروش و بازاریابی، متمرکز بر چند محصول خاص صورت گیرد. در ادامه چند ایده به منظور راه­ اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام معرفی می­شود:  
  • فروش لباس راحتی بانوان (ارزان و متنوع)
  • فروش لباس مجلسی زنانه
  • فروش روسری
  • فروش تخصصی جوراب
  • فروش لباس زیر مردانه

همانطور که می­بینید حوزه­‌های فروش شما باید محدود و تخصصی باشد ؛ تا بتوانید با رعایت تنوع در شاخه­ی موردنظر، به نیازهای مشتریان و مخاطبانتان پاسخ دهید.

  • کتاب: فروش آنلاین کتاب یکی از محبوب­ترین موضوعات برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. یک حوزه را انتخاب کنید و پیج فروشگاهی خود را راه ­اندازی کنید. برای موفقیت در حوزه­ی کتاب، باید از مضمون کلی کتاب­‌هایی که می­فروشید، اطلاع داشته باشید. بنابراین وارد حوزه­ای شوید که در آن اطلاعات دارید. همچنین همکاری با چند ناشر، به شما این امکان را می­دهد کتاب­‌ها را به قیمت توزیع کننده خریداری کنید و به قیمتی کمتر از قیمت روی جلد نیز بفروشید.
  • اکسسوری: این حوزه همواره از حوزه‌­های پرطرفدار برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. اکسسوری­ به دلیل قیمت مناسب و کم­حجم بودن، از حوزه­‌های مورد علاقه بانوان است. فروش اکسسوری در اینستاگرام، حوزه­ی جذابی برای بانوانی است که قصد دارند از داخل منزل درآمد کسب کنند. این حوزه با سرمایه و حجم فیزیکی کم، پتانسیل درآمدی بالایی دارد.
  • لوازم جانبی دیجیتالی: این حوزه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. اگر سرمایه­ی خوبی دارید، لوازم جانبی دیجیتال، ایده­ی خوبی برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. بدیهی است شما نمی­توانید کل بازار لوازم جانبی کامپیوتری یا موبایل را تحت پوشش قرار دهید. بنابراین لازم است یک حوزه­ی تخصصی را انتخاب کنید. در ذیل به چند نمونه از حوزه­‌های تخصصی لوازم جانبی دیجیتالی اشاره شده است:
  • گارد و گلس گوشی‌­های همراه
  • لوازم جانبی کامپیوتری (قطعات سخت افزاری، کیبورد و موس، و …)
  • فروش انواع اسپیکرهای قابل حمل
  • فروش انواع کابل، USB و فلش

نمونه‌های موفق و فعال در اینستاگرام، ایده‌­های خوبی برای راه ­اندازی فروشگاه آنلاین در این پلتفرم هستند. با نگاهی عمیق­تر و خلاقانه­تر به محیط، هرکدام از نیازهایی که در جامعه وجود دارند، می­توانند ایده‌ای برای راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام باشند.

راه­ های جذب و حفظ مشتری در اینستاگرام

شناسایی روش‌­های جذب و حفظ مشتری، یکی از گام‌­های مهم راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است. ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌­های اجتماعی یکی از راه­کارهای موثر به منظور رونق کسب و کارتان است. زیرا بیشتر مردم وقت خود را در شبکه‌­های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام می­گذرانند؛ شما می­توانید با اتخاذ روش‌­های اصولی، مخاطبان هدف خود را شناسایی و جذب کنید.

در ادامه چند راهکار درباره جذب و حفظ مشتری در فرایند راه­ اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، ارائه می­شود:  

۱٫ ارتباطات واقعی ایجاد کنید

مردم از شبکه‌­های اجتماعی برای ارتباط با دیگران استفاده می­کنند. شما با داشتن یک حساب در اینستاگرام می­توانید برند خود را به مردم معرفی کنید؛ اما این تعامل فرد به فرد است که باعث وفاداری مشتریان به برند شما می­شود. رابطه­ی بین تعامل و وفاداری، یک پیکان دو طرفه است؛ هر دو عامل، باعث دیگری شده و از دیگری نیز تاثیر می­پذیرد. ارتباط با مشتریان، بخش لاینفک راه­اندازی فروشگاه انلاین در اینستاگرام است.

چند اقدام مهم در راستای ایجاد ارتباطات واقعی:

  1. به کامنت­ها (یادداشت­ها) پاسخ دهید،
  2. به دایرکت­ها پاسخ دهید،
  3. در استوری­ها، با استفاده از استیکرهای تعاملی، نظر مخاطبانتان را بپرسید.
  4. یکی از بهترین کارها برای ایجاد ارتباط و صمیمیت، رونمایی از پشت صحنه در استوری است. پشت صحنه همیشه برای مخاطب جذاب بوده و هست. آن­ها دوست دارند مراحل اقدامات تخصصی پیج و در واقع حقیقتِ شما را ببینند.

۲٫ ارائه خدمات به مشتریان در زمان درست و به سرعت

این کار به این معنا نیست که در کل شبانه روز و بدون وقفه، در اختیار اینستاگرام باشید. اما سعی کنید در دسترس باشید تا به سوالات کاربران پاسخ دهید یا آن­ها را راهنمایی کنید. پژوهش­ها نشان می­دهد، بهترین زمان پاسخ به دایرکت، حداکثر تا ۴ ساعت است.

۳٫ ایجاد آگاهی درباره برند خود

اگر هدف شما از راه­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام، برندسازی نیز باشد، تمام فعالیت­‌های شما باید هوشمندانه­تر انجام شود. هر اقدام و نشانه­‌ای از شما در فضای مجازی، باید پیام برند شما را منتقل کند. برای اینکه مخاطبان خود را از برندتان مطلع کنید:

  • در تمامی شبکه­‌های اجتماعی خود، پروفایل تجاری داشته باشید؛
  • طبق اصولی که گفته شد، یک پروفایل جذاب و معتبر بسازید؛
  • به طور منظم پست بگذارید؛
  • با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید؛
  • در طول تمام فعالیت‌­هایتان، پیام برندتان را منتشر کنید.

۴٫ محتوای مرتبط و آموزنده تولید کنید

وقتی مردم به دنبال شرکت شما می­گردند، در واقع به دنبال اطلاعاتی هستند که بتواند در حل مشکلاتشان به آن‌­ها کمک کند. محتوای شما باید ویژگی‌­های زیر را داشته باشد:

 جذاب و آموزنده باشد

تخصص شما را در نشان دهد

شما را با مخاطبان هدفتان مرتبط کند

از طریق این مضامین به مشتریان کمک ‌کند:

  •  دستورالعمل‌های گام به گام
  • نسخه‌های نمایشی محصول
  • ویدیوها
  • مقاله‌های آموزشی

نکته: اگر مشتریان سوالات تکراری و زیادی از شما می­پرسند، این سوالات را در قالب پست در رسانه‌­های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

۵٫ از کامنت­ های مثبت خریداران و مشتریان خود استفاده کنید

مردم هنگام تصمیم­گیری برای خرید، به نظرات و کامنت‌­های دیگر خریداران توجه می­کنند. لذا وقتی مشتریان چیزهای مثبتی درباره محصول یا فروشگاه شما می­نویسند، از آن­‌ها تشکر کنید و به آن­‌ها جواب دهید. از نظرات و پیشنهادات مشتریان جهت بهبود برند خود استفاده کنید. نظرات مثبت مشتریان را در استوری‌­ها به اشتراک بگذارید.

۶٫ رویدادهای جذاب برگزار کنید

در فرایند صفر تا صد راه ­اندازی پیج فروش، برگزاری رویدادهای جذاب، همچون یک جهش در عمر فروشگاه است. برگزاری رویدادهای جذاب در ماه‌­ها و مناسبت‌­های خاص سال، باعث چند برابر شدن فروش می­شود. رویدادهای جذاب، کمپین فروش یا جشنواره­ی تخفیفی، اگر به صورت درست و اصولی برگزار شود، فروش و سود خوبی را برای فروشگاه خواهد داشت. این رویدادها مخاطبان را تشویق می­کند که فروشگاه را دنبال کنند و استوری و پست‌­هایش را با دیگران به اشتراک بگذارند. در نتیجه، فالوئر­های جدیدی می­آیند که می­توانند به مشتریان وفادار تبدیل شوند.

نکته: لازم نیست کمپین‌­های پرهزینه با جوایز گران قیمت برگزار کنید؛ شما می­توانید از جشنواره‌­های تخفیف و حراج، بهترین استفاده را ببرید. 

راهنمایی و مشاوره با ایران مارکتینگ

بدیهی است دریافت مشاوره از صاحب­نظران هر حوزه، ریسک احتمالی شروع هر کسب و کار را کاهش می­دهد. مشاوران مجرب مجموعه­ی ایران مارکتینگ، بهترین راهنمایی‌­ها را در اختیار متقاضیان راه ­اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام قرار می­دهند. با دریافت مشاوره از مشاوران کسب و کارهای اینستاگرامی در مجموعه ­ی ایران مارکتینگ، در مسیر صفر تا صد راه ­اندازی پیج فروش از هدر رفتن هزینه و منابع خود، جلوگیری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 358 views بار دسته بندی : افزایش مشتری و فروش ، بازاریابی اینترنتی تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.