ایران مارکتنیگ 360 تکنیک‌های طلایی بازاریابی و فروش کتاب نویسندگان - ایران مارکتینگ

هر کتابی که نوشته می‌شود، هرچقدر هم جذاب و تاثیرگذار باشد، تا زمانی که مخاطبی برای خواندن مطالب آن وجود نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت. شاید در وهله اول این طور به نظر برسد که فروش کتاب، تنها از طریق کتاب فروشی‌ها ممکن است و هر نویسنده‌ای بعد از نوشتن کتاب باید منتظر بماند تا مخاطبی کتاب‌هایش را در کتاب فروشی دیده و خریداری کند.  

توجه داشته باشید که کتاب فروشی‌ها پر از کتاب‌های مختلف، در حوزه‌های گوناگون هستند و احتمال اینکه مخاطبی کتاب شما را در کتاب فروشی دیده و خریداری کند، کم است. اگر شما هم نویسنده‌ای هستید که دوست دارید کتاب‌هایتان پرفروش شوند و یا کارتان به نحوی به بازاریابی کتاب مرتبط است، تا آخر این مقاله از ایران مارکتینگ با ما همراه باشید.

برای شناخت روش‌های بازاریابی کتاب، می‌توانید از کارشناسان ایران مارکتینگ در بخش مشاوره بازاریابی و فروش، راهنمایی دریافت نمایید.
 

چرا نویسندگان به بازاریابی کتاب‌های خود نیاز دارند؟

معمولا مخاطبان، هیچ کتابی را بدون شناخت قبلی خریداری نمی‌کنند. فروش کتاب نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر، بدون تلاش و انجام بازاریابی اصولی و صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود. با وجود انتشار کتاب‌های مختلف، کتابی فروش بیشتری خواهد داشت که بازاریابی بهتری داشته باشد.     
عده بسیار زیادی از نویسندگان اطلاع چندانی از تکنیک‌های بازاریابی کتاب ندارند و گمان می‌کنند، همین که کتابشان به چاپ برسد برایشان کافی خواهد بود. اما تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه برخی از کتاب‌ها برای بار دهم یا حتی بیشتر تجدید چاپ می‌شوند، اما برخی دیگر در همان چاپ اول متوقف شده و استقبال چندانی از آن‌ها به عمل نمی‌آید؟ فروش بالای کتاب‌ها اتفاقی نیست و تمام این‌ موفقیت‌ها مربوط به رعایت اصول صحیح بازاریابی کتاب است.  

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با راهکارهای افزایش فروش کتاب و بازاریابی کتاب آشنا شده و فروش کتاب‌های خود را افزایش دهید.
 

ایده‌های بازاریابی و فروش کتاب

برای اینکه بتوانید کتاب‌های خود را به نرخ فروش بالایی برسانید، باید برخی از تکنیک‌های بازاریابی کتاب را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های فروش کتاب بیشتر آشنا شوید.
 

– به اشتراک بگذارید

ممکن است شما به‌عنوان نویسنده نکات جالب و خواندنی بسیاری را در کتابتان نوشته باشید. حال اگر کتاب شما تنها در کتاب‌فروشی‌ها موجود باشد، چند درصد احتمال دارد مخاطبی کتاب شما را ببیند؟ و چند درصد احتمال خواهد داشت کتاب را ورق زده و نکات جالب کتاب شما به چشمش بخورد تا ترغیب به خرید این کتاب شود؟
همان طور که می‌بینید این احتمال بسیار کم است. البته شما می‌توانید مسیر دسترسی به محتوا را برای مخاطب کوتاه کنید. به این صورت که بخشی از کتاب خود را تبدیل به کتاب الکترونیکی کرده و به شکل رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید. شما می‌توانید یک فصل از کتاب را که جزو بهترین فصل‌های کتابتان است، به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و در پایان آن، مشخصات کامل کتاب به همراه روش‌های تهیه آن را قرار دهید یا اینکه خلاصه‌ای از کتاب خود تهیه کرده و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان بگذارید. البته برخی از نویسندگان معتقدند که انتشار خلاصه و یا بخشی از کتابشان باعث کاهش فروش اثرشان خواهد شد. اما دقت کنید که طبق آمار، زمانی‌که مخاطبان آشنایی نسبی با اثر داشته باشند، بیشتر به تهیه و مطالعه کتاب ترغیب می‌شوند.

 

– محل فروش متفاوتی بیابید

کتاب فروشی‌ها، محلی برای فروش کتاب هستند؛ اما همان طور که گفته شد، احتمال دیده شدن کتاب شما در کتاب فروشی توسط مخاطب کمتر است. بنابراین سعی کنید کتاب خود را در جایی متفاوت به فروش برسانید. برای مثال، کتاب‌هایی که در مورد کامپیوتر و موارد مرتبط با آن نوشته شده‌اند، احتمالا در محل‌هایی مثل فروشگاه‌های تجهیزات کامپیوتری مخاطبان بیشتری دارند.       

همچنین اگر کتاب شما مخصوص کودکان و نوجوانان نوشته شده، مدارس محل مناسبی برای ارائه کتاب شما هستند. به مدارس بروید و با مسئولان آنجا صحبت کنید تا کتاب شما را به دانش‌آموزان خود معرفی کنند. همچنین در صورت امکان می‌توانید طی یک جلسه خودتان با آن‌ها صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد کتابتان در اختیارشان قرار دهید.

         

- شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

 
بیشتر بخوانید : جزئیات مراحل راه‌اندازی پرورش قارچ و کسب درآمد از آن

   
– شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

گسترش فضای دیجیتال و استفاده گسترده مردم از شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا این شبکه‌ها به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازاریابی کتاب تلقی شوند. شما می‌توانید از این فضا برای افزایش فروش کتاب‌های خود استفاده کنید.        

اشتراک چند جمله یا قسمت جذابی از متن کتابتان به همراه هشتگ گذاری مناسب، تولید محتوای تصویری، ویدئویی یا صوتی از کتاب و اشتراک آن در شبکه‌های اجتماعی، از روش‌های بازاریابی کتاب و روش‌های جذب مشتریان کتاب هستند و می‌توان از این طریق به فروش بیشتری دست پیدا کرد.

همچنین می‌توانید در ویدئوهایی جذاب و کوتاه، کتاب خود را معرفی کرده و به صورت پست در این شبکه‌ها به اشتراک بگذارید. یا جملاتی زیبا از کتابتان را در قالب تصویر درآورید، نام کتابتان را در زیر آن نوشته و پست کنید.

بهتر است از شبکه‌های تخصصی‌تر مانند لینکدین نیز استفاده کنید. در لینکدین می‌توانید افراد متخصص و مرتبط با حرفه خود را پیدا کرده و مطالب مفیدی به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که از طریق این روش‌های بازاریابی کتاب، نفرات قابل توجهی از مخاطبان جذب اثر شما خواهند شد.

جهت دریافت راهنمایی در خصوص نحوه مدیریت فضای مجازی، می‌توانید در بخش مشاوره مدیریت شبکه‌های اجتماعی، با کارشناسان ایران مارکتینگ در ارتباط باشید.
 

– مجلات را فراموش نکنید

می‌توانید خلاصه‌ای‌ از کتاب یا معرفی اثر خود را در مجلات مختلف به چاپ برسانید. برای این کار قسمت جذابی از کتابتان را بنویسید و در انتها، کتاب را به طور کامل معرفی کنید. این کار یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی کتاب است.          

       
 

- یک ایبوک بسازید    

 
بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره بازاریابی لوازم آرایشی-بهداشتی باید بدانید!

– یک ایبوک بسازید

اگر کتاب شما در حوزه آموزشی است، می‌توانید با اطلاعاتی که در کتاب نوشته نشده، یک ایبوک ساخته و منتشر کنید. برای مثال، اگر کتاب شما در مورد آشپزی است، می‌توانید دستور پخت چند نوع غذایی که در کتاب آورده نشده‌ را به صورت ایبوک تهیه و منتشر کنید.     
همچنین در توضیحات آن ذکر کنید که این ایبوک مخصوص خوانندگان کتاب است. اگر این ایبوک جذاب باشد، مخاطبان ترغیب می‌شوند تا کتاب شما را خریداری کرده و از تمام دستورهای پخت آن مطلع شوند.

 

– وب سایت راه‌اندازی کنید

امروزه یکی از بهترین و موثرترین تکنیک‌های بازاریابی کتاب، راه‌اندازی وب‌سایت است. بعد از راه‌اندازی وب‌سایت، می‌توانید محتواهای مناسبی در آن منتشر کنید تا مخاطبان به وب‌سایت شما جذب شوند. بعد از منتشر شدن کتاب خود نیز می‌توانید آن را به صورت اینترنتی در وب سایت خود به فروش برسانید یا از این بستر برای تبلیغ کتاب خود استفاده کنید.
 

– تعدادی از نسخه‌های کتاب خود را برای بازاریابی کنار بگذارید

تعدادی از کتاب‌های خود را برای مجلات و نشریات مختلف بفرستید و به آن‌ها هدیه بدهید. در این صورت احتمال دارد یکی از آن‌ها برای کتابتان مقاله‌ای نوشته و به چاپ برساند. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری با کتاب شما آشنا شده و تبدیل به مشتری کتابتان شوند.      
  

 
 

- در سمینارها شرکت کنید 

    
بیشتر بخوانید : انواع روش‌های بازاریابی وکالت و جذب موکل

– در سمینارها شرکت کنید

در سمینارهایی که در زمینه کاری شما باشد شرکت کرده و خودتان را به عنوان نویسنده کتابتان معرفی کنید. همچنین می‌توانید با برگزارکننده مراسم صحبت کنید تا کتاب شما را برای فروش در سمینار عرضه کند. حتی می‌توانید خودتان دست به کار شوید و برای برگزاری یک سمینار با موضوع کتابتان برنامه‌ریزی کنید. در این سمینار بعد از صحبت در مورد موضوع، کتاب خود را معرفی کرده و برای فروش در اختیار مخاطبان قرار دهید.
 

– شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها را فراموش نکنید

اگر نمایشگاه و یا جشنواره‌ای برگزار می‌شود که با موضوع کتاب شما ارتباط دارد، حتما کتاب خود را در آن نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهید. به طور معمول نمایشگاه‌ها همواره مخاطبان زیادی دارند و اگر بتوانید در آن‌ها شرکت کنید، به طیف وسیعی از مخاطبان دست پیدا خواهید کرد.
 

– ویدئو تهیه کنید

تولید محتوای ویدئویی در امر بازاریابی کتاب از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، از همین رو می‌توانید یک فیلم چند دقیقه‌ای تهیه کرده و در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. سعی کنید فیلمتان خیلی طولانی یا خیلی کوتاه نباشد (در حدود ۵ دقیقه کافیست) و به شکلی مختصر اما مفید در مورد محتوای کتاب و علل اهمیت مطالعه آن صحبت کنید. همچنین سعی کنید در این فیلم اثری از تبلیغات نباشد. بهتر است بعد از اینکه خودتان را معرفی کردید، نکات مهم کتاب را بیان کنید و یا خلاصه‌ای از آن را ارائه دهید.      

با رعایت این موارد، کتاب‌های خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کرده و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.       

 

بازاریابی کتاب؛ خوب یا بد؟

بازاریابی کتاب؛ خوب یا بد؟

کتاب کالایی بسیار باارزش و فرهنگی است؛ اما مانند سایر محصولات، نیاز به بازاریابی و تبلیغات اصولی دارد. متاسفانه بازاریابی کتاب یکی از موارد بسیار مهمی است که بسیاری از نویسندگان و ناشران در کشور ما توجهی به آن ندارند و از تاثیر مثبت آن در افزایش فروش کتاب بی‌اطلاع هستند. پایین بودن تعداد کتاب‌های منتشر شده، شاهدی بر صحت این موضوع است.    

هیچ گاه فکر نکنید که چون مطالب نوشته شده در کتابتان مفید و کاربردی است، به زودی تمام نسخه‌های چاپ‌شده از کتابتان به فروش خواهد رفت! تا زمانی که خودتان دست به کار نشوید و کتابتان را به مخاطبان معرفی نکنید، هیچ اتفاق مثبتی برای فروش کتاب‌هایتان رخ نخواهد داد.            
در این مقاله از مجموعه مقالات ایران مارکتینگ، سعی کردیم، بهترین تکنیک‌های بازاریابی کتاب را در اختیار شما قرار دهیم تا کتاب‌های شما نیز جزو پرفروش‌ترین‌ها باشند. برای مشورت با مشاوران برتر در این حوزه می‌توانید با مشاوران ایران مارکتینگ در تماس باشید.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 355 views بار دسته بندی : افزایش مشتری و فروش ، بازاریابی اینترنتی تاريخ : 29 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.