ایران مارکتنیگ 360 مراحل و شرایط راه اندازی رستوران - ایران مارکتینگ

برای بسیاری از مردم، راه‌ ­اندازی رستوران، چیزی همانند یک رویا است. آنچه در مورد رستوران جذاب است، ترکیب خلاقانه­‌ی ایده‌­های رویایی و تجاری به شیوه­ای چالش برانگیز است. به طوری که جذاب و خوشمزه باشد؛ یعنی چشم‌­نواز و احساسی و در عین حال منطقی و اقتصادی باشد. بسیاری از مردم در ابتدای مسیر غیرحرفه‌­ای راه‌ ­اندازی رستوران، فقط به فهرست غذاها، تهیه مکان و تجهیزات تهیه غذا و پذیرایی فکر می­کنند؛ در صورتی که برای راه‌ ­اندازی رستوران به شیوه­ای کاملا اصولی و حساب شده، باید در ابتدای راه، یک طرح تجاری بنویسید. تمام چیزهایی که در یک طرح تجاری ذکر می­شود، در کنار هم عمل می­کند و می­تواند احتمال موفقیت یک طرح تجاری را افزایش دهد. در همین مقاله می­توانید راهنمای جامع‌ای در این زمینه مطالعه کنید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت ایران مارکتینگ هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

بررسی شرایط مکان مناسب برای راه اندازی رستوران

قبل از آنکه به دنبال مکان مناسب باشید، باید نوع غذاهای رستوران و مشتریان هدف خود را انتخاب کنید. بدون شک ویژگی­‌های مکان یک رستوران سنتی و مدرن، متفاوت است؛ همانطور که مکان یک رستوران کوچک یا یک رستوران مجلل متفاوت است. مکان مناسب به اندازه­ی فهرست غذایی رستوران یا حتی کیفیت غذاهای یک رستوران، می­تواند در جذب مشتری مؤثر باشد. در اینجا چند نکته جمعیت­شناختی و روانشناختی به عنوان راهنما آورده شده است که در انتخاب مکان مناسب، ایده­‌های جدیدی به شما می­دهد.

  • بودجه اولین و شاید مهم‌ترین عاملی است که به شما این آزادی عمل را می­دهد که با توجه به سایر نکات، یک مکان مناسب را انتخاب کنید. اما اگر در بودجه دچار محدودیت هستید، تلاش کنید برای انتخاب مکان، حتی الامکان به نکاتی که در ادامه اشاره می­شود، توجه کنید؛
  • اگر قصد تاسیس رستوران کوچک با فهرست غذایی ارزان و فوری دارید، مکان شلوغی مانند نزدیکی یک دانشگاه یا بازار، می­تواند مشتریان بیشتری به شما هدیه دهد؛ اما اگر هدف تاسیس رستوران مجلل را دارید، بهتر است به فکر یک مکان آرام­تر و بزرگ­تر باشید؛
  • در انتخاب مکان دچار افراط و تفریط نشوید. اگر به دنبال یک مکان آرام هستید، از شهر خارج نشوید. به سهولت دسترسی مشتریان خود نیز فکر کنید.
  • اگر هدف تاسیس یک رستوران خانوادگی را دارید، باید به فکر پارکینگ بزرگتری باشید اما برای یک رستوران کوچک که مشتریان هدفش، افراد جوان­تری است، وسعت پارکینگ از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • مکان مناسب، باید منظره­ی خوب و واضحی از رستوران شما در محل گذر اصلی خیابان به نمایش بگذارد. افرادی که پیاده یا با خودرو از کنار رستوران شما رد می­شوند، می­توانند مشتریان بالقوه­ی شما محسوب شوند. اینکه رستوران شما، یک ورودی کوچک و بدون هیچ منظره­ای داشته­باشد، احتمال جذب مشتری را کاهش می­دهد.

قانون انتخاب مکان رستوران مندرج در دستورالعمل اتحادیه رستوران­داران

در انتخاب مکان رستوران، به حداقل ۳۰۰ متر فاصله صنفی دقت کنید

فاصله صنفی، حداقل فاصله دو شغل یکسان است.

تجهیزات راه‌ ­اندازی رستوران

تجهیزات راه­ اندازی رستوران بسته به نوع غذا و مشتریانی که دارید، متغیر است. حتی تجهیزات راه ­اندازی رستوران کوچک و بزرگ نیز متفاوت است. بسته به اینکه فهرست غذایی رستوران شما مدرن است یا سنتی، فوری است یا مجلل، تجیهزات رستوران شما نیز متفاوت خواهدبود. در این مرحله، تک تک اقلام مورد نیاز رستوران خود را یادداشت کنید. حتی نمکدان روی میز را فراموش نکنید. مدل میز و صندلی، ظروف پذیرایی و سرو غذاها، حتی دکوراسیون رستوران شما باید با توجه به نوع مشتریان و غذاهای رستوران شما انتخاب شود. با الگوبرداری از نمونه­‌های موفق، مناسب­ترین مدل‌­ها را انتخاب کنید. برای فهرست کردن تجهیزات آشپرخانه، حتماً از سرآشپزی که با او قرارداد همکاری بسته­اید، کمک بگیرید. بدون شک او بهترین کسی است که می­داند برای حاضر کردن غذاها، به چه تجهیزاتی نیاز دارد.  

فهرست هزینه­‌های اولیه راه‌ ­اندازی رستوران

هزینه‌­های راه‌­اندازی و نگه­داری رستوران، به دو دسته­­ی هزینه‌­های اولیه و هزینه‌­های ثابت تقسیم می­شوند. هزینه‌­های راه‌­اندازی، هزینه­‌هایی هستند که یک بار و فقط در هنگام راه‌­اندازی متحمل می­شوید. برخی از هزینه­‌های راه‌­اندازی به شرح زیر فهرست می­شوند:

  • هزینه اجاره یا خرید مکان
  • هزینه طراحی و نصب دکوراسیون
  • هزینه اخذ مجوزها
  • هزینه تجهیزات

فهرست هزینه­‌های ثابت راه‌ ­اندازی رستوران

 همانطور که می­دانید هزینه‌­های ثابت، صرف نظر از اینکه درآمد داشته­باشید یا خیر، باید هر ماه پرداخت شوند. در ادامه به چند مورد از مهمترین هزینه­‌های ثابت اشاره می­کنیم:

  • اجاره مکان (در صورتی که مکان رستوران شما اجاره­ای باشد)
  • قبوض آب، برق، گاز، تلفن
  • مواد اولیه­ی غذاها و محصولات مصرفی
  • دستمزد کارکنان
  • بیمه کارکنان
  • هزینه­ه‌ای بازاریابی
  • هزینه نگهداری و سرویس تجهیزات
  • هزینه­‌های متفرقه و غیرقابل پیش­بینی مانند خراب شدن تجهیزات و مانند آن.
  • مالیات (بنابه درآمد رستوران متغیر است)

تخمین حداقل هزینه تاسیس رستوران در محیط واقعی

هزینه راه‌­اندازی، هزینه‌­های ثابت و نگهداری رستوران بیرون­بر، مضاف بر هزینه‌­هایی که قبلاً اشاره شد، شامل هزینه پیک یا حمل و نقل، بسته­بندی مواد غذایی و در سطوح بالاتر، چاپ لوگو بر روی ظروف و امثالهم است. تعیین هزینه اولیه راه‌­ اندازی رستوران بنا به هر شهر و منطقه شهری، و تجهیزات متناسب با هر نوع و سطح مجلل بودن رستوران کاملا متفاوت است. رقم دقیقی در این مورد قابل ارائه نیست؛ اما به طور مثال به این نمونه محاسبه توجه کنید:

  • برای اجاره یک مکان ۸۰ متری در شرق تهران، حداقل مبلغ ۳۰۰ میلیون ودیعه و ۴ میلیون اجاره ماهانه مورد نیاز است.
  • هزینه تجهیزات حداقل ۳۰۰ میلیون با احتساب فهرست زیر، پیش بینی می شود:
  • یخچال ایستاده : ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • کباب پز یک متری:  ۸ میلیون تومان
  • میز کار استیل: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • اجاق گاز ۴ شعله استیل: ۶ میلیون تومان
  • سینک ظرفشویی: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • ظروف پذیرایی : ۲۰ میلیون
  • ظروف و تجهیزات آشپزی: ۳۰ میلیون
  • میز و صندلی (۵ دست): ۲۰ میلیون
  • هزینه‌­های فوق به صورت حداقل و برای راه­اندازی یک رستوران سنتی با ۵ میز سرو در شرق تهران تخمین زده شده است.

تعیین یک فهرست غذایی مناسب رستوران

برای تعیین یک فهرست غذایی جذاب و پر مخاطب که بتواند تلاش‌­های شما را به نتیجه‌­ای امید بخش منتهی کند، به دنبال مدهای غذایی نباشید. اینکه یک رستوران فقط برای گیاهخوارها تاسیس کنید، ایده­ی به نظر خوبی است اما در عمل، صبر زیادی را می­طلبد تا شما بتوانید از میان سیل جمعیتی که در دسترس شماست، افراد گیاهخوار را پیدا کرده و آن­ها را جذب کنید. جذب اطمینان افراد خاص، بسی سخت­تر از عموم افراد است. بنابراین بهتر است یک فهرست غذایی راحت­تر با دایره طرفداران بیشتری انتخاب کنید.

از پیش­ غذاهای رایگان و ساده غافل نشوید. اینکه قبل از آماده­سازی سفارش هر مشتری، با یک پیش­غذای رایگان از او پذیرایی کنید، می­تواند در ابتدای مسیر، بسیار جذاب باشد. البته خوب است این رسم را در رستوران خود نهادینه کنید تا اعتماد مشتریان خود را حفظ کنید. این پیش غذای رایگان، می­تواند یک غذای ساده همچون یک تکه نانِ سیر باشد؛ در عین اینکه برای شما هزینه­ی چندانی ندارد، برای مشتری شما جالب و جذاب است. همین هدیه­ی کوچک شما تآثیر به­سزایی در شادی مشتری شما دارد. امتحان کنید.

در ابتدای مسیر، از تعیین غذاهای مجلل و گران در فهرست غذایی خود بپرهیزید. این کار چند دلیل دارد:

  • مشتریانی که برای اولین بار به شما مراجعه کرده­‌اند، ترجیح می­دهند کیفیت خدمات و مزه­ی غذای شما را با یک غذای ارزان، امتحان کنند، نه با یک غذای گران.
  • اگر سرآشپزی که استخدام کرده­اید، نتواند از پس غذاهای گران بربیاید، در همان ابتدای کار، هزینه­ی زیادی از جیب شما هدر می­رود؛ در عین حال اعتماد اولین مشتریان شما از دست رفته و تبلیغات منفی از شما پخش می­شود.
  • سرعت آماده ­سازی غذا در رضایت اولین مشتریان شما تاثیر فوق­العاده ای دارد. اگر شما یک غذای ساده اما خوشمزه را در ۱۵ دقیقه به مشتری خود تحویل دهید، نسبت یه زمانی که یک غذای مجلل را بعد از ۴۵ دقیقه به او تحویل دهید، خاطره و تجربه­ی بهتری برای او خواهید ساخت.

از مواد اولیه سالم استفاده کنید. این برای مشتریان شما اصلا خوشایند نیست که شما برای آماده­ سازی غذاها از غذاهای نیمه آماده استفاده کنید، حتی اگر هدف شما تسریع در آماده ­سازی غذاها باشد.

توجه: شما می­توانید پس از کسب اولین موفقیت­‌ها در جلب رضایت اولین مشتریان خود، فهرست غذایی خود را گسترش داده و غذاهای مجلل و گران­تر اضافه کنید. این اخبار می­تواند برای مشتریانی که قبلاً تجربه­ی خوبی از رستوران شما داشته­‌اند، خوشحال و ترغیب­کننده باشد. بنابراین برای ارتقای کیفیت اولین تجربه­‌های مشتریان خود تلاش کنید.

برای تعیین قیمت غذاها دچار افراط و تفریط نشوید. اگر با هدف جذب مشتری، قیمت خیلی پایینی برای غذاها انتخاب کنید، در ابتدای راه ضرر می­کنید و این برای شما مأیوس کننده خواهد بود. اگر پس از مدت کوتاهی بخواهید قیمت­‌ها را افزایش دهید، مشتریان شما در همان ابتدای راه، از شما شاکی می­شوند.

اگر قیمت غذاهای خود را خیلی گران در نظر بگیرید، مشتریان شما این ریسک را قبول نمی­کنند که هزینه­ی گزافی بابت غذایی که نمی­شناسند پرداخت کنند و در ابتدای راه بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست می­دهید؛ حتی اکر کیفیت غذای شما خیلی بالا باشد. برای این قسمت از مسیر، از یک مشاور جهت تعیین قیمت­‌ها کمک بگیرید.

مراحل اخذ مجوز تاسیس و راه‌ ­اندازی رستوران

یکی از مراحل مهم راه‌ ­اندازی رستوران، اخذ مجوزهای لازم است. این روند، بنا به قوانین هر کشور مختلف است. طبق روال جاری در ایران، فرد متقاضی نخست باید به اتحادیه رستوران­داران مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهد. مدارک و مشخصات فرد و مکان از او اخذ و بررسی می­شود. در این مرحله، موارد زیر بررسی می­شود:

  • مکان رستوران نباید در مجاورت با آرایشگاه زنانه، مدرسه دخترانه، اطراف میدان، نزدیک پل و تقاطع باشد؛
  • مکان رستوران باید در خیابان اصلی باشد؛
  • حداقل مساحت مصوب برای مکان پیشنهادی، حداقل ۸۰ مترمربع برای تاسیس رستوران و حداقل ۱۰۰مترمربع برای تاسیس سلف سرویس است؛
  • مکان رستوران باید دارای پارکینگ باشد؛
  • سوء پیشینه­ی متقاضی بررسی می­شود؛
  • در صورت مونث بودن متقاضی، معرفی یک مباشر مذکر الزامی است. زیرا در بسیاری از جلسات، حضور آقایان الزامی است؛
  • تجهیزات و وسایل از جمله اجاق گاز، فر، تجهیزات سرمایشی (یخچال ویترینی و ایستاده)، وسایل پخت و پز، ظروف پذیرایی، لباس کار (با رنگ روشن) کارکنان

مدارک موردنیاز برای اخذ مجوز رستوران

  • تابعیت کشور ایران
  • گواهی پایان خدمت سربازی یا معافیت (دائم، پزشکی یا تحصیلی)
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • سند مالکیت، اجاره نامه یا مبایعه­نامه از مکان رستوران/ رضایت محضری سایر وراث برای استفاده از ملک موروثی و مدارک شناسایی سایر وراث
  • سوابق کارگاهی، کاربری و تجاری مکان پیشنهادی
  • رضایت مالک جهت تغییر شغل در ملک مورد نظر
  • دوازده قطعه عکس ۴*۳ از متقاضی
  • ارائه مشخصات آدرس و پستی ملک
  • نکته: اگر متقاضی، شریک یا شرکایی دارد، موظف است اصل و کپی مدارک شناسایی و هویتی ایشان را نیز ارائه دهد.

مراحل اخذ مجوز:

  1. ارائه درخواست و تکمیل فرم تقاضانامه به صنف رستوران­داران
  2. ارائه مدارکی که در بالا ذکر شد
  3. بررسی مدارک توسط مسئولان و بازرسان مربوطه
  4. استعلام از ادارات ذیل و ارائه مدارک مربوطه:
    1. کارت معاینه پزشکی از مرکز بهداشت شهرستان
    2. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سوء پیشینه
    3. گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
    4. گواهی گذراندن دوره آموزشی از موسسه آموزشی معتبر
    5. مدارک دال بر تشکیل پرونده مالیاتی
    6. گواهینامه فنی
    7. اخذ کد شناسه ده رقمی (ملت کارت)
    8. اخذ شناسه صنفی با کد ده رقمی

پرونده­ی متقاضی با محتویات و مدارکی که در بالا گفته شد، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، جواز رستوران صادر و به متقاضی ارائه می­شود.

بیشتر بخوانیم: هر آنچه که برای راه اندازی کافی شاپ باید بدانید!

ثبت نام مالیاتی راه‌ ­اندازی رستوران

طبق ماده یک قانون مالیاتی کشور، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران یا خارج از ایران، درآمد کسب می­کنند، مشمول پرداخت مالیات مستقیم هستند. رستوران‌­ها نیز به عنوان یک منبع کسب درآمد (حقیقی یا حقوقی) موظف به ثبت­نام ارزش افزوده و اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده هستند. همانطور که می­دانید تمام اغذیه فروشی­‌هایی که سرو در محل دارند، مشمول دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند (تهیه غذاهای بیرون بر یا غذاهای فوری (با عنوان فست فود) که سرو در محل ندارند، از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان و پرداخت آن به اداره مالیات، معاف شده­‌اند). ثبت­نام در سامانه مالیاتی کشور، اخذ کد مالیاتی و مجوز اخذ مالیات بر ارزش افزوده، به صورت آنلاین و از طریق سایت اداره مالیات کشور قابل انجام است.

انواع روش‌­های جذب مشتری برای رستوران

جذب مشتری هرگز به آسانی روش­‌هایی نیست که در تئوری­‌های بازاریابی ارائه می­شود. جذب مشتری مستلزم شناخت بازار و مشتریان هدف، طراحی و اجرای برنامه­‌های بازاریابی هوشمندانه، اجرای طرح‌­ها و کمپین‌­های هدفمند، اعلام بیانیه ماموریت و معرفی برند شماست. سوالاتی که باید در این مرحله از خود بپرسید، عبارتند از:

  • هدف رستوران من چیست؟
  • به دنبال جذب چه نوع افردی هستم؟ (توجه به سبک و سلیقه عمده مشتریان)
  • مشتریان هدف من چه سلائقی دارند؟ اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟
  • بهترین راه ارتباط با مشتریان هدف من چیست؟
  • رستوران من چگونه با مردم ارتباط برقرار خواهد کرد؟
  • مشتریان من از رستوران من غیر از رفع گرسنگی، چه ارزش­‌های دیگری دریافت خواهند کرد؟

مفهومی که شما برای رستوران خود انتخاب می­کنید، باید برای مشتریان شما خاص و جذاب باشد. اما قبل از انتخاب مفهوم، باید مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و اقدامات خود را بر اساس مشتریان هدف پیش ببرید. اقدامات بازاریابی شما باید این سوال مخاطبین را پاسخ دهد که “چرا باید رستوران شما را انتخاب کنم؟ چرا رستوران شما باید محلی برای صرف زمان و پول من باشد؟”. روش‌­های بازاریابی شما نیز باید روی یک دسته از مخاطبین و مشتریان متمرکز شود. رسانه­‌های اجتماعی، تبلیغات چاپی، اطلاع رسانی‌­های غیررسمی، همه باید در مسیر آگاهی رسانی به مشتریان هدف شما باشد.

مشاوره راه اندازی رستوران با ایران مارکتینگ

تاسیس رستوران یا هر اقدام تجاری دیگری که نیازمند سرمایه­ گذاری است، همیشه با نگرانی و درصدی ریسک همراه است. از میان انبوه افرادی که تمایل دارند کسب و کار شخصی خود را داشته باشند، درصد بسیار کمی هستند که این مقدار خطر و ریسک را می­پذیرند و ایده­ی خود را اجرا می­کنند. عوامل مختلفی مانع اجرایی شدن ایده­‌های تجاری است که در ادامه به چند مورد اشاره می­کنیم:

  1. محدودیت مالی
  2. وجود ریسک طبیعی
  3. عدم ثبات وضعیت اقتصادی کشور
  4. عدم اطلاع از کم و کیف راه­اندازی کسب و کار
  5. تجربه­‌های منفی و شکست‌­های قبلی کارفرما
  6. عدم اعتماد به مشورت‌­های اطرافیان
  7. و …

بدیهی است که این موارد برای راه‌­اندازی بسیاری از کسب و کارها، با درصدهای متغیر، مشترک است. عاملی که می­تواند اثر عوامل منفی را کمرنگ­تر کرده و ریسک راه‌­اندازی کسب و کار را در یک محدوده مشخص کنترل کند، حضور یک مشاور است. مشاوران کسب و کار ایران مارکتینگ، متخصصانی هستند که با بررسی بازار، در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی کشور، خطرات احتمالی پیش روی هر کسب­وکار، جزئیات مسیر راه‌­اندازی و اقدامات لازم برای پیشرفت و موفقیت کسب و کار را برای افراد متقاضی تسهیل می­کنند.

ایران مارکتینگ یکی از بزرگترین مجموعه­‌های تسهیل و مشاور راه‌­اندازی کسب و کار در ایران، با حضور بیش از ۳۰۰ مشاور فعال و برجسته در ۱۰ حوزه­ی اصلی و ۲۵ زیرحوزه، به بیش از ۲۰ هزار کاربر، خدمات مشاوره و اجرای پروژه ارائه دهند. در زمینه تأسیس انواع رستوران و اغذیه، مشاوران متخصص ایران مارکتینگ با ارائه بهترین مشاوره­‌ها، امن­ترین مسیر را برای کارفرمایان طراحی و پشتیبانی می­کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : راه‌اندازی کسب و کار تاريخ : 12 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.