ایران مارکتنیگ 360 راه‌اندازی کسب و کار طلافروشی - ایران مارکتینگ

اکثر ما وقتی می‌شنویم که کسی شغل طلا فروشی دارد، تصویر فردی ثروتمند در ذهنمان نقش می‌بندد که پولش از پارو بالا می‌رود. اگر چه نمی‌توان انکار کرد که طلافروشی شغل پردرآمدی‌ست، اما آواز دهل شنیدن از دور خوش است! راه اندازی طلافروشی بدون خاک حجره خوردن، آشنایی با صنعت طلافروشی و آگاهی از مشکلات شغل طلافروشی آن اندازه که باید پرثمر نخواهد بود. اگر بی‌گدار به آب بزنید، ممکن است حتی سرمایه‌تان را در معرض ضرری هنگفت قرار دهید.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی طلافروشی چقدر است؟ چه تجهیزاتی برای راه‌اندازی مغازه طلافروشی لازم است؟ مزایا و معایب طلافروش‌بودن چیست؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با صفر تا صد طلا فروشی تا انتهای مطلب حاضر همراه ما باشید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت ایران مارکتینگ هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

مزایا و معایب شغل طلا فروشی چیست؟

طلافروشی نیز درست مثل سایر شغل‌ها، سختی‌ها و آسانی‌های خاص خود را دارد. آشنایی با مشکلات و مزایای راه اندازی کسب و کار طلا فروشی قطعا به شما کمک می‌کند که کسب‌وکاری سودآور و پربازده را تجربه کنید.

مزایای راه اندازی طلافروشی

مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی طلافروشی عبارت است از:

  • طلا یکی از محبوب‌ترین زیورآلات در بین افراد، به‌ویژه بانوان است. همچنین، خیلی‌ها علاوه بر این‌که از طلا به‌عنوان یک شی زینتی استفاده می‌کنند، با خرید طلا- به‌ویژه سکه طلا- پول و دارایی خود را پس‌انداز می‌کنند.
  • برای راه اندازی طلافروشی به تحصیلات عالیه احتیاج نیست. همین که با اصول طلافروشی و تجارت در این حوزه آشنا باشید، کافی‌ست.
  • اگر دوست دارید در صنعت طلا مشغول به‌کار شوید، شاخه‌های متنوعی مثل طلاسازی، طراحی طلا، فروش طلا و… پیش روی شما قرار دارد. با توجه به میزان سرمایه و علاقه‌تان، خودتان می‌توانید انتخاب کنید که در کدام حیطه فعالیت داشته باشید.
  • طلافروشی به فعالیت فیزیکی چندانی نیاز ندارد و شغل خسته‌کننده‌ای نیست. همچنین، چون این کسب‌وکار به فروش قطعات زینتی ظریف و زیبا مربوط است، انرژی مثبت و نشاط خاصی را برای شما به‌همراه دارد.
  • طلا فلز بسیار گران‌بهایی است و اگر سرمایه‌تان را صرف راه اندازی طلافروشی کنید، سود بسیار زیادی عایدتان خواهد شد. علاوه بر این، قیمت طلا همراه با نوسانات بازار ارز تغییر می‌کند و در نتیجه ضرر هنگفتی را متحمل نخواهید شد.
  • طلا و جواهر نقدشوندگی بسیار بالایی دارند؛ در نتیجه هر لحظه که اراده کنید، می‌توانید سرمایه‌تان را به پول نقد تبدیل کنید.

معایب راه‌اندازی طلافروشی

تاسیس مغازه طلافروشی در کنار مزایای خود معایبی هم دارد و قبل از هر اقدامی باید با آن‌ها آشنایی پیدا کنید:

  • اصلی‌ترین عیب تاسیس طلافروشی این است که در ابتدای امر به سرمایه بسیار زیادی احتیاج خواهید داشت. علاوه بر این‌که باید مقدار زیادی زیورآلات طلا خریداری کنید، تجهیزات لازم برای دکوراسیون و ایمنی مغازه هم هزینه زیادی می‌طلبد.
  • برای این‌که شغل طلافروشی پرسود و پربازده‌ باشد، باید تجربه و دانش زیادی در این زمینه داشته باشید. در غیر این صورت موفقیت در تجارت طلا امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • نوسانات بازار طلا بسیار زیاد است و ممکن است قیمت طلا از صبح تا شب تفاوت بسیار زیادی داشته باشد. این مسئله هم سرمایه شما را در معرض ریسک بالایی قرار می‌دهد. علاوه بر این، با توجه به این‌که در مغازه خود اشیای زینتی و ارزشمندی را می‌فروشید، نگرانی از بابت دستبرد سارقان به مغازه‌تان وجود دارد.

سود طلافروشی چقدر است؟

سود طلافروشی چندان بالا نیست، بلکه این درآمد طلافروشی‌ست که بالاست. طبق تعرفه‌ای که اتحادیه طلافروشان تعیین کرده است، میزان سود فروش طلا ۷ درصد است. اگر چه این رقم در مقایسه با سود شغل‌های دیگر کم به‌نظر می‌آید، اما شغل طلا فروشی به ۳ دلیل پردرآمد است:

  1. اجرت ساخت طلاها و سنگ‌هایی که در اکسسوری‌های طلا به‌کار رفته است، درآمد فروش طلا را افزایش می‌هد.
  2. میزان جابه‌جایی پول در طلافروشی بالاست.
  3. طلا نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود و نوسانات بازار و تورم بر سودآوری آن تاثیر ندارند.

با توجه به این‌که رقابت در بازار طلا به دلیل وجود رقبای فراوان نسبتا دشوار است، اما با به‌کارگیری چند راهبرد ساده می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید و درآمد خود را افزایش دهید؛ از جمله:

  • روی بخش خاصی از بازار متمرکز شوید (مثلا طلاهایی که مناسب سلیقه دختران ۲۰ ساله است و…)
  • تخفیف‌های جذابی به مشتریان پیشنهاد کنید.
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید.
  • روی برندسازی تمرکز کنید.
  •  به نظریات مشتریانتان گوش دهید و از بازخوردهای آنان برای بهبود کارتان بهره ببرید.
  • در عین حال که تلاش می‌کنید به مشتریان جدید دست پیدا کنید، برای حفظ مشتریان فعلی خود نیز تلاش کنید.
  • سعی کنید کلکسیون جواهرات مغازه‌تان را با توجه به سلیقه مشتریان بهبود ببخشید.

آموزشهای لازم قبل از تاسیس طلا فروشی

علاوه بر بررسی شرایط و بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی مغازه طلافروشی، مواردی دیگری هم هستند که پیش از راه اندازی طلافروشی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید:

فروشندگی طلا

فروشنده باید به‌خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کند، سلیقه مشتری را بشناسد و با توجه به بودجه او، بهترین گزینه‌ها را پیشنهاد کند. اگر چه فروشندگان پس از مدتی بر حسب تجربه این موارد را فرا خواهند گرفت، اما بهره‌مندی از تجربه مشاوران این حوزه، باعث رشد زودهنگام کسب‌وکار شما خواهد شد.

محاسبه قیمت طلا

محاسبه قیمت طلا فرمول مشخصی دارد که فروشنده بر اساس آن باید قیمت طلای انتخابی مشتری را محاسبه و به وی اعلام کند. قیمت طلا بر اساس وزن طلا، قیمت روز طلا، اجرت ساخت، ۷ درصد سود ثابت طلافروش‌ها و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده مشخص می‌شود.

محاسبه قیمت طلای دست دوم

با توجه به این‌که طلای دست دوم از طلای نو ارزان‌تر است، افراد زیادی به خرید این‌گونه طلاها رغبت نشان داده‌اند. شما به‌عنوان یک طلافروش، باید بدانید که با چه قیمتی طلای دست دوم مشتری را خریداری کنید و با چه قیمتی آن را به خریدار بفروشید.

آموزش برای دریافت مجوز طلافروشی

علاوه بر آن‌چه که در بالا به آن‌ها اشاره شد، طلافروشان برای کسب جواز، باید تحت نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای در یک آزمون شرکت کنند. این آزمون دارای دو بخش نظری و عملی است و متقاضیان در صورت قبولی در آزمون نظری، مجوز حضور در آزمون عملی را هم دریافت خواهند کرد. آزمون نظری از نوع ۴ گزینه‌ای است و آزمون عملی بر اساس حیطه کاری متقاضی انجام خواهد شد. مثلا، امتحان عملی طلاساز، صلافروش و سکه‌فروش با یکدیگر متفاوت است. همچنین، افرادی که قصد فروش جواهرات را در مغازه‌های خود دارند، باید در دوره‌های شناخت جواهرات و سنگ‌های گران‌بها شرکت کنند.

همچنین بدانیم: هرآنچه در مورد ثبت برند بدون جواز کسب باید بدانید

بررسی شرایط مکان مناسب برای راه‌اندازی طلافروشی

با توجه به این‌که راه اندازی طلافروشی بسیار پرهزینه است، باید مکانی را برای طلافروشی انتخاب کنید که در معرض دید قرار داشته باشد و مشتریان به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند. به همین منظور، بهتر است مغازه‌ای در راسته طلافروشان پاساژ و بازار مورد نظرتان بخرید یا اجاره کنید.

همچنین، با توجه به بودجه‌تان و کلکسیون طلاهایی که قرار است در مغازه‌تان به فروش برسانید، باید مساحت مغازه‌تان را تعیین کنید. اگر قرار است طلاهای لوکس و گران‌قیمت را بفروشید، ترجیحا بهتر است مغازه‌ای لوکس را به آن اختصاص دهید. 

امنیت طلافروشی هم از دیکر فاکتورهای حائز اهمیت است. امن‌بودن مغازه از سرمایه شما در برابر سرقت محافظت می‌کند و از جمله عوامل بسیار مهمی‌ست که موافقت یا عدم موافقت با درخواست دریافت جواز کسب را رقم می‌زند.

تجهیزات مورد نیاز جهت تاسیس طلافروشی

اصلی‌ترین تجهیزاتی که در آغاز کسب‌وکار طلا باید برای مغازه‌تان خریداری کنید عبارت‌اند از:

  • ترازوهای وزن طلا
  • ماشین حساب مخصوص طلافروشی
  • دزدگیر
  • گاوصندوق
  • سنسورهای امنیتی

علاوه بر آن‌چه در بالا به آن‌ها اشاره شد، باید برای دکور مغازه هم تمهیداتی بیندیشید. طلافروشی شغلی‌ست که هنر و ظرافت در آن حرف اول را می‌زند. بنابراین، باید دکوری شیک و لوکس برای مغازه‌تان تدارک ببینید. علاوه بر این، به منظور امنیت بیشتر مغازه، می‌توانید از تجهیزات امنیتی زیر هم استفاده کنید:

  • شیشه ضد سرقت
  • پدال‌های دزدگیر
  • دستگاه مه‌ساز دزدگیر
  • دزدگیر و سنسورهای ضد سرقت
  • قابلیت اتصال به مراکز ۱۱۰

بودجه لازم جهت تاسیس طلافروشی

بودجه لازم برای راه‌اندازی یک مغازه طلافروشی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به‌عنوان مثال، هزینه لازم برای شروع کار طلافروشی در تهران با شهرستان‌ها متفاوت است و این مسئله درباره پاساژها و نواحی مختلف تهران هم صدق می‌کند. پس در درجه اول باید تعیین کنید که قرار است در چه مکانی مغازه‌تان را احداث کنید.

از طرف دیگر، کلکسیون طلا و جواهراتی که قرار است در مغازه شما به فروش برسند و میزان طلایی که قرار است در ابتدا کسب‌وکارتان را با آن شروع کنید، بر کل بوجه مورد نیاز تاثیرگذار خواهند بود.

اما به‌طور کلی، با توجه به این‌که قیمت طلا در حال حاضر بسیار بالا است، هزینه راه اندازی طلا فروشی بسیار بالا خواهد بود. شاید در گذشته با مبلغی معادل ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد طلافروشی زد، اما در حال حاضر سرمایه‌ای میلیاردی (حداقل ۲ میلیارد تومان) مورد نیاز است.

همچنین بدانیم: هر آنچه درباره مالیات سکه باید بدانید

مراحل اخذ مجوز تاسیس طلافروشی

برای آن‌که بتوانید به شغل طلافروشی مشغول شوید، باید مجوز طلافروشی دریافت کنید. مراحل دریافت مجوز طلافروشی شامل ۳ بخش است:

  1. دریافت مجوز امکان عمومی
  2. گذراندن دوره‌های آموزشی و قبولی در آزمون مربوطه به‌منظور تایید مهارت طلافروشان
  3. صدور پروانه کسب

پیش از دریافت مجوز، صاحب کسب‌وکار باید پرونده‌ای در اماکن تشکیل دهد. این پرونده، حاوی اطلاعات دقیقی درباره هویت صاحب کسب‌وکار و مشخصات مکان کسب است. پس از تشکیل پرونده، متقاضی مجوز باید مراحل زیر را طی کند:

  1. متقاضی ابتدا باید برای دریافت پروانه کسب درخواست کتبی خود را به اتحادیه ارائه کرده و فرم‌های مربوط به آن را پر کند. در این مرحله، بازرسی برای بررسی محل کسب و تهیه گزارش به مغازه می‌رود.
  2. در مرحله بعد باید مدارک لازم اعم از مدارک هویتی، مدارک مربوط به محل کسب، گواهی عدم سوء پیشینه، استعلام سلامت، مدارک تخصصی و دوره‌های آموزشی ارائه شود.
  3. مراجع ذی‌ربط بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد و در صورت صحت مدارک، نامه‌ای برای متقاضی ارسال خواهد شد.
  4. در مرحله آخر، رئیس اتحادیه پرونده متقاضی را بررسی کرده و مجوز کسب طلافروشی را صادر می‌کند.  

مراحل ثبت نام مالیاتی طلافروشی

برای ثبت نام مالیاتی طلافروشی که به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱٫ پیش ثبت نام

مودی مالیاتی ابتدا باید از طریق سامانه پیش ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و ارسال کند.

۲٫ اعتبارسنجی اطلاعات

سپس، اطلاعاتی که مودی مالیاتی ثبت کرده است، توسط منابع سازمانی مختلف استعلام می‌شود و اگر مغایرتی مشاهده شود، از طریق پیامک به مودی اطلاع داده خواهد شد.

۳٫ ارسال اطلاعات کاربری

پس از آن‌که سازمان مالیاتی اطلاعات اولیه را ثبت کرد، نام کاربری و کلمه عبور برای مودی ایجاد و ارسال خواهد شد.

۴٫ ثبت نام اینترنتی

در این مرحله، مودی باید وارد سامانه ثبت نام شود و فرم‌های لازم را پر کند. همچنین، در صورت لزوم می‌تواند اطلاعاتی را که در مرحله پیش ثبت نام وارد کرده است، ویرایش کند.

۵٫ اعتبارسنجی نهایی

در این مرحله،  اعتبارسنجی ستادی و بررسی‌های میدانی انجام خواهد شد و در نهایت، اگر اطلاعات مودی به تایید اداره مالیات برسد، ثبت نام به مرحله نهایی و اصطلاحا شماره ۴۵ خواهد رسید.

مشاوره راه اندازی طلا فروشی با ایران مارکتینگ

شغل طلا فروشی، یکی از مشاغل پردرآمد و جذابی‌ست که دورنمای آن خیلی‌ها را به فعالیت در این صنف وسوسه می‌کند. اگر تا انتهای این مقاله همراه ما بوده‌اید، به احتمال زیاد فکر راه اندازی طلافروشی ذهن شما را هم درگیر کرده است. اگر دوست دارید کسب‌وکار پرسود و موفقی را تجربه کنید، بیش از هر چیزی به مشاوره و راهنمایی‌های مشاوران کسب‌وکار احتیاج دارید. برای آن‌که بدانید چگونه سرمایه‌تان را چندبرابر کنید و از مواجهه با ضررهای هنگفت اجتناب کنید، همین حالا با مشاوره‌های ایران مارکتینگ صحبت کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : راه‌اندازی کسب و کار تاريخ : 12 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.