تبلیغات کلیکی گوگل
اگر یادتان باشد قبلاً در مقالۀ «راهنمای کامل انواع تبلیغات» سرویسهای تبلیغاتی گوگل را به طور کامل معرفی کرده بودیم. برای یادآوری یک بار دیگر این شبکهها و تفاوتشان را توضیح میدهم.
گوگل برای انتشار تبلیغات خود دو شبکۀ بزرگ تبلیغاتی دارد شبکۀ نمایش (Google Display Network) و شبکۀ جستجو (Google Search Network). اما تفاوتشان چیست؟
- شبکۀ نمایش گوگل (Google Display Network): شبکهای که در آن گوگل تبلیغات بنری، ویدیویی شما را در سه میلیون سایت و اپلیکیشن همکار خود به نمایش میگذارد.
- شبکۀ جستجو گوگل (Google Search Network): همان شبکهای است که هر روز از آن برای سرچ استفاده میکنیم. تبلیغات در این شبکه از نوع تبلیغات در جستجو هستند و با علامت AD نمایش داده میشوند.
در هر دوی این شبکهها شما میتوانید هزینۀ تبلیغات خودتان را به صورت CPC یا همان کلیکی پرداخت کنید. (البته گوگل میتواند هزینۀ تبلیغ شما را بر اساس تعداد نصب، بازدید، نرخ تبدیل و… هم حساب کند، در هر صورت انتخاب با شماست.)
البته شبکۀ نمایش گوگل برای ما ایرانیها چندان کاربردی نیست چون به علت تحریمهای آمریکا، گوگل اجازه نمیدهد کاربران مقیم ایران و هم چنین سایتها و اپلیکیشنهای ایرانی را هدف قرار دهید! (البته الان دیگر خیلی جای نگرانی نیست چون سرویسهای بومی یکتانت و مدیا اَد همین خدمات را ارائه میدهند.)
پس فقط شبکۀ جستجو باقی میماند که با یک سری ترفندهای ساده همچنان قابلیت استفاده را دارد و آنقدر ابزاری قدرتمندی برای تبلیغات است که حتی تحریمها هم نمیتوانند کاری کنند که بیخیال آن شویم!
اگر موافق باشید ابتدا دقت هدفگیری کاربران در گوگل ادز بررسی کنیم و بعد از آن به سراغ نحوۀ قیمتگذاری هر کلیک برویم.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
تو دوره فرصتهای اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
۰۲۱-۵۸۴۳۸داخلی ۱
دقت هدفگیری تبلیغات کلیکی گوگل
گوگل ادز میتواند تبلیغات شما را دقیقاً به همان کسانی نشان دهد که برایش مشخص میکنید. به طور کلی قدرت هدفگیری کاربران در تبلیغات گوگل (چه در شبکۀ نمایش باشد و چه در جستجو) به حدی بالاست که میتوانیم به آن لقب «اِسنایپر دنیای تبلیغات» را بدهیم!
برای پی بردن به این قدرت هدفگیری، نگاهی به لیست زیر بیندازید:
- نمایش تبلیغ بر اساس موقعیت مکانی مثل: قاره، کشور، شهر و حتی منطقه
- زبان هر کشور
- نوع دستگاه نمایش و حتی مدل آن (مثلاً گوشی سامسونگ سری A)
- سیستم عامل اندورید، ویندوز، مک و …
- اُپراتورهای اینترنتی
- درآمد بازدیدکنندگان (این مورد فقط در بعضی از کشورها فعال است.)
- نمایش تبلیغ بر روی سایتهای مورد نظر شما (در شبکۀ نمایش)
- سن و جنسیت کاربران
- علایق کاربران
- ساعات روز
- داشتن یا نداشتن والدین
فوق العاده نیست؟! راستش بخواهید هم فوقالعاده است و هم ترسناک! گوگل آن قدر اطلاعات دقیقی دارد که شاید حتی ما را از همسرمان نیز بیشتر بشناسد!
خب، اگر موافق باشید ببینیم هر کلیک در گوگل ادز برایمان چقدر آب میخورد.
هزینه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز
همانطور که قبلاً گفتیم گوگل (و در کل سیستمهایی که بر اساس مزایده کار میکنند) برای اینکه بهترین و مرتبطترین تبلیغ را به کاربران نشان دهد، آنها را رتبهبندی میکند. پس برای اینکه بفهمیم هر کلیک چقدر برایمان خرج برمیدارد ابتدا باید ببینیم گوگل چگونه تبلیغات را رتبهبندی میکند.
حتما بخوانید: نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفق
هر تبلیغی بیشترین امتیاز را بر اساس فرمول زیر بگیرد در رتبۀ بالاتری قرار میگیرد:
امتیاز کیفیت * هزینۀ پرداختی مشتری = امتیاز تبلیغ
طبیعتاً هر چه بیشتر هزینه کنید و امتیاز کیفیت بالاتری کسب کنید، رتبۀ تبلیغ شما بهتر میشود. حرف از امتیاز کیفیت شد. بهتر است بدانیم گوگل امتیاز کیفیت را دقیقاً با چه معیاری محاسبه میکند:
- نرخ کلیک: از میان کاربرانی که تبلیغ شما را دیدهاند، هر چه تعداد بیشتری بر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک شما بهتر میشود.
- مرتبط بودن تبلیغ: یعنی کلمۀ جستجو شده توسط کاربر با محتوای تبلیغ و صفحهای که او پس از کلیک مشاهده میکند (صفحه فرود)، مرتبط باشد.
- ۳. تجربۀ کاربر از صفحه فرود: اگر کاربر پس از ورود به سایت شما سریعاً آن را ببندد، امتیاز کیفیت شما پایین میآید؛ پس باید با بهبود تجربۀ کاربری و بهینه کردن سایت (مخصوصاً برای موبایل) مانع از خروج سریع کاربران شوید.
در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که گوگل فقط به فکر پرکردن جیب خودش است؛ اما اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح دهم تا متوجه شوید این سیستم برای هر سه ضلع ماجرا یعنی تبلیغ دهنده، کاربران هدف و گوگل یک بازی سه سَر برد محسوب میشود!
گوگل با معرفی قابلیت قیمت دوم (Second Bid) این حرف را تبدیل به عمل کرد. قیمت دوم یعنی شما تنها به اندازهای پول پرداخت میکنید که فقط از نفر پایینی خود، رتبۀ بالاتری داشته باشید. مثلاً اگر من ۳ درهم برای هر کلیک پیشنهاد کرده باشم و شما ۵ درهم، گوگل از شما فقط به اندازۀ ۳٫۰۱ درهم پول دریافت میکند! یعنی تنها ۰٫۰۱ درهم از من بیشتر میپردازید و جایگاه بالاتری میگیرید. به نظرتان عالی و منصفانه نیست؟ ( راستی از آنجا که ما تحریم هستیم نمیتوانیم با تومان پرداخت داشته باشیم به همین خاطر باید سایر ارزها مثل درهم، دلار و … استفاده کنیم.)
حالا شاید این سوال پیش بیاید که آخرش چه؟ بالاخره هر کلیک چقدر هزینه دارد؟ باید بگویم این موضوع کاملاً بستگی به رقبایتان دارد. مثلاً اگر قصد تبلیغ در شبکۀ سرچ گوگل را داشته باشید، قیمت هر کلمۀ کلیدی متفاوت است.
البته گوگل در این قیمت گذاریها دخالتی ندارد. در واقع این شما و رقبایتان هستید که قیمت هر کلیک را با پیشنهادهای خود مشخص میکنید. طبیعتاً هر چه میزان رقابت در یک کلمۀ کلیدی بیشتر باشد، هزینۀ شما هر بیشتر خواهد شد.
ولی در کل ما پیشنهاد میکنیم که برای شروع، با کمترین هزینه ممکن کار خود را آغاز کنید؛ چون مدتی طول میکشد که گوگل پیشنهادهای مختلف ارزیابی و بررسی کند.
ما در آکادمی نوین آموزشهای مبتدی و پیشرفته زیادی در زمینه تبلیغات گوگل داریم، اگر دوست دارید خودتان متخصص کار شوید به صفحه آموزش گوگل ادز در آکادمی نوین سر بزنید.
برویم ببینیم هموطنانمان برای جبران تحریمها چه کردهاند؟
تبلیغات کلیکی یکتانت
یکتانت کار خودش را از سال ۹۶ شروع کرده ولی طبق اظهارات مدیرعامل این شرکت در همین مدت کم توانسته رشد بسیار خوبی داشته باشد و حالا بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران است.
این شرکت تبلیغات سه نوع تبلیغ کلیکی را ارائه میدهد: تبلیغات همسان، تبلیغات استاندارد بنری و کمپینهای محصول (که در واقع یک نوع ریتارگتینگ است.)
تبلیغات همسان یکتانت از نوع بنری هستند و با عنوانهایی مانند «مطالب پیشنهادی از سراسر وب» و «پیشنهاد روز» منتشر میشوند.
تبلیغات استاندارد بنری هم دیگر خدمت این شرکت است که شما با سفارش آن میتوانید بنرهای خود را در گوشه و کنار سایتهای همکار با این شرکت قرار دهید. این نوع تبلیغ برای شناخته شدن برند شما میتواند مناسب باشد.
تبلیغات محصول، بیشتر برای فروشگاههای اینترنتی کاربرد دارد و جزء تبلیغات ریتارگتینگ محسوب میشود. در این روش شما اطلاعات محصول خودتان را از طریق یک اسکریپت برای یکتانت ارسال میکنید، سپس تبلیغ شما به صورت خودکار ساخته شده و برای کاربران به نمایش درمیآید.
چهارمین خدمت این شرکت تبلیغات پوش نوتیفیکشن است که جزء تبلیغات کلیکی محسوب نمیشود؛ چون هزینهاش بر اساس تعداد اعلانات یا نوتیفیکیشنهای تحویل داده شده محاسبه میشود، نه کلیک.
دقت تارگتینگ و ریتارگتینگ یکتانت
در یکتانت شما میتوانید تبلیغ خود را بر اساس نوع دستگاههای نمایش (دسکتاپ، موبایل، اندروید و IOS)، تاریخ و ساعت شروع و پایان هر تبلیغ، استانهای کشور و اپراتورهای اینترنتی نمایش دهید.
حتما بخوانید: از یک آژانس تبلیغات گوگل چه سوالاتی بپرسیم؟
البته این شرکت در زمینه تفکیک کاربران بر اساس اپراتورهای اینترنتی، دقت بیشتری نسبت به مدیا اَد دارد. چون علاوه بر تفکیک مشترکان ایرانسل و همراه اول، توانایی هدفگیری کاربران شاتل، آسیاتک، مبیننت و رایتل را هم به صورت جداگانه دارد.
اما مهمترین مزیت یکتانت نسبت به رقیبش، قابلیت تعیین هدف و تبلیغات کلیدواژهای و موضوعی برای اجرای کمپین است. در آخرین مرحله شما میتوانید هدف خود را از اجرای این کمپین مشخص کنید. این اهداف میتوانند نصب، رزرو، ثبتنام، عضویت، نصب اپلیکیشن، تکمیل فرم و حتی کلیک روی دکمهای خاص باشند. این ویژگی واقعاً کاربردی است. البته اجازه دهید همینجا این دو نوع تبلیغ را توضیح دهیم:
تبلیغات کلیدواژهای: نوعی از بازاریابی دیجیتال است که آیتمهای تبلیغات همسان و بنری را تنها در صفحاتی که کلیدواژه انتخابی شما در آنها ذکر شده است، نمایش میدهد. در این نوع از بازاریابی، تبلیغات شما تنها به افرادی نمایش داده میشود که مشغول بازدید از صفحاتی هستند که کلمات کلیدی انتخابی شما در عنوان مقاله یا متا دیسکریپشن صفحه درج شده باشد.
تبلیغات موضوعی: تبلیغات موضوعی نوعی جدید و تکنولوژیک از تبلیغات آنلاین است که با استفاده از هوش مصنوعی و روشهای متن کاوی، موضوع محتوای موجود در صفحات مختلف وب را تشخیص میدهد و تبلیغات متناسب با آن موضوع را در جایگاههای تبلیغاتی صفحه موردنظر به نمایش میگذارد.
در مورد ریتارگتینگ هم این سرویس تنظیمات زیر را به شما ارائه میدهد:
- مخاطبین حداکثر روزی چندبار ریتارگت شوند؟
- ریتارگتینگ با چند روز تأخیر آغاز شود؟
- مدت زمان کل فرآیند ریتارگتینگ چقدر باشد؟
در مجموع میتوان گفت یکتانت به عنوان یک سرویس ایرانی، امکانات قابل قبولی برای اجرای کمپینهای تبلیغات کلیکی دارد. در ضمن هدفگیری کاربران توسط یکتانت، در مقایسه با مدیا اَد، دقت بیشتری دارد.
خب، برویم سراغ بحث شیرین قیمت هر کلیک!
قیمت تبلیغات کلیکی یکتانت
هزینۀ هر کلیک در یکتانت به این صورت است:
- برای کمپینهای بنری بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان
- برای تبلیغات همسان بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان
- برای کمپینهای محصول (ریتارگتینگ) حداقل ۳۰۰ تومان
البته شما میتوانید تنظیمات ریتارگتینگ را برای کمپینهای بنری و همسان هم فعال کنید، که در این صورت باید به ازای هر کلیک حداقل ۳۰۰ تومان پرداخت کنید.
طبیعتاً هر چه بیشتر به سقف اعداد بالا نزدیک شوید (یعنی بیشتر هزینه کنید)، کمپین شما در سایتهای بیشتری نمایش داده خواهد شد؛ اما اگر هزینه را به حداقل برسانید، تبلیغ شما در سایتهای کمتری نمایش داده میشود.
مثلاً اگر شما در یک کمپین بنری همسان، قیمت هر کلیک را ۱۰۰ تومان تعیین کرده باشید، با این قیمت تبلیغ شما در ۲۲۴ سایت همکارِ یکتانت نمایش داده نخواهد شد؛ ولی اگر کمی این قیمت را افزایش دهید و روی ۳۰۰ تومان بگذارید، تمام این محدودیتها برداشته خواهد شد.
نوبتی هم که باشد نوبت مدیا اَد است. اگر موافق باشید این سرویس بومی را نیز بررسی کنیم.
تبلیغات کلیکی مدیا اَد
این پلتفرم تبلیغاتی تقریباً همزمان با رقیبش یکتانت شروع به کار کرده است. خدمات مدیااَد شامل تبلیغات بنری، همسان و ویدیوئی است (البته فعلاً تبلیغات ویدیویی این شرکت غیرفعال است).
حالا ببینیم این سرویس تبلیغاتی چه امکاناتی را برای هدفگیری در اختیار ما میگذارد.
دقت تارگتینگ و ریتارگتینگ مدیا اَد
تقریباً تمام تنظیماتی که در یکتانت دیدیم در اینجا هم به چشم میخورد؛ ولی مدیااَد در دو مورد بهتر عمل کرده است:
- قابلیت هدفگیری کاربرانی که دارای تبلت هستند.
- توانایی تفکیک کاربرانی که از سیستم عامل Windows یا Mac استفاده میکنند.
به غیر از این موارد سایر تنظیمات هدفگیری مدیا اَد برتری خاصی نسبت به یکتانت ندارد.
در زمینۀ ریتارگتینگ هم تقریباً این قضیه صدق میکند و به جز گزینۀ «هر مخاطب مجموعاً چند بار ریتارگت شود؟» سایر تنظیمات کاملاً یکسان هستند.
اگر موافق باشید نگاهی به نحوۀ قیمتگذاری این سرویس داشته باشیم:
قیمت تبلیغات کلیکی مدیا اَد
هزینۀ هر کلیک در مدیا اَد به صورت زیر است:
- برای کمپینهای بنری حداقل ۳۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ تومان
- برای تبلیغات همسان حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ تومان
- برای ریتارگتینگ هم ۱۰۰۰ تومان
هرچند که در سرویسهای مدیا اَد سقف قیمت کمتر از یکتانت است ولی تعدا رسانههای یکتانت دو برابر مدیا اد است و شما میتوانید تبلیغ خود را در رسانههای گستردهتری به نمایش بگذارید. شما در سایت مدیا اد میتوانید قیمتهای بالاتری را تعیین کنید؛ اما در نهایت برای هر کلیک بیشتر از ۱۰۰۰ تومان هزینه نخواهید کرد.
در بخش بعد سراغ سومین سرویس تبلیغاتی ایران میرویم.
حتما بخوانید: بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟
تبلیغات کلیکی صبا ویژن
شرکت تبلیغاتی صباویژن در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد و کمی از رقیبانش قدیمیتر است. این شرکت در ابتدا فقط تبلیغات سایتهای کلوب و میهن بلاگ را انجام میداد اما بعدها کار خود را برای دیگر وبسایتها گسترش داد.
صباویژن کمپینهای تبلیغات نمایشی، ویدئویی و اپلیکیشن را اجرا میکند که در ادامه از امکانات آن میخوانیم.
دقت تارگتینگ و ریتارگتینگ صبا ویژن
برای شروع تبلیغات شما باید یک کمپین بسازید. برخلاف یکتانت و مدیا اد که میتوانید تمام تنظیمات و هدفگذاریها را هنگام ساخت کمپین تعیین کنید، در اینجا فقط هدف کلی، زمان و قیمت پایه را مشخص میکنید. به گفته سایت صباویژن قیمت گذاری و برنامه ها به صورت رقابتی و در لحظه انجام میشود.
امکانات سیستم هدفگیری صباویژن مانند دو شرکت قبلی است با این تفاوت که صبا ویژن از قابلیت تارگتینگ خودکار صحبت کرده است؛ البته این امکان به هوشمندی تارگتینگ خودکار گوگل نیست بلکه در حدی است که فقط موضوع محتوا را تشخیص میدهد و تبلیغات مرتبطش را نمایش میدهد.
قیمت تبلیغات کلیکی صبا ویژن
هزینۀ تبلیغات کلیکی در صباویژن بر اساس تعداد بازدید و تعداد نمایشها محاسبه میشود و نه براساس کلیک.
- برای کلیه بنرها و تبلیغات کلیکی این قیمت از حداقل ۱۵۰ تومان برای هر ۱۰۰۰ بازدید شروع میشود. ولی در کل قیمتها متغیر و در لحظه با توجه به بودجه تعیین میشود.
قیمت تبلیغات ویدئویی صبا ویژن بسته به تعداد پخش متفاوت است که در جدول زیر مشخص شده است.
تبلیغات کلیکی سنجاق
سنجاق هم یکی دیگر از پلتفرمهای نمایش تبلیغات آنلاین میباشد که تبلیغات همسان، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات بنری در بستر وب و ارائه میکند. سنجاق نسبت به رقیبانش رسانههای کمتری دارد و تعداد کاربرانش هم کمتر است.
دقت تارگتینگ و ریتارگتینگ سنجاق
تمامی هدفگیریهای تبلیغات کلیکی سنجاق مانند صبا ویژن است ولی در بعضی موارد با جزئیات بیشتری این هدفگیری انجام میشود. مثلاً:
- علاوه بر تعیین بودجه کل، میتوانید برای برای بودجه روزانه هم محدودیت تعیین کنید.
- در انتخاب دستگاه میتوانید نوع برند تلفن همراه را هم مشخص کنید.
- در اپلیکیشنهای موبایل امکان انتخاب بین دیتا، وای فای و نوع شبکه را نیز فراهم کردهاست.
قیمت تبلیغات کلیکی سنجاق
- برای کمپینهای بنری، حداقل ۴۸۰ تومان به ازای هر کلیک است
- برای تبلیغات همسان حداقل ۲۰۰ تومان به ازای هر کلیک
- ریتارگتینگ هزینه مشخصی ندارد.
جمع بندی
واقعیت این است که گوگل ادز نه تنها با سرویسهای ایرانی، بلکه با هیچ شرکت دیگری قابل مقایسه نیست. البته امیدوارم منظور ما را بد برداشت نکنید! منظور ما این نیست که سرویسهای بومی کاربردی ندارند. اتفاقاً این سرویسها برای شناخته شدن برند شما بسیار مناسب هستند؛ چون تبلیغات بنری شما را در پرمخاطبترین سایتها و اپلیکیشنهای ایرانی نمایش میدهند؛ کاری گوگل به علت تحریم فعلاً نمیتواند انجام دهد! بدون شک گوگل حاکم بلامنازع دنیای تبلیغات کلیکی است.
اگر قصد دارید در گوگل تبلیغ کنید نوین به عنوان همکار رسمی گوگل میتواند در این زمینه به شما کمک کند. برای مشاورۀ رایگان با متخصصان ما میتوانید با شماره تلفن ۶۳۴۰۴ داخلی ۳ تماس بگیرید.