ایران مارکتنیگ 360 تاثیر بازی اتاق فرار برای تیم سازی و مدیریت کار تیمی - ایران مارکتینگ

اگر دقت کرده باشید، اکثریت فعالیت‌های تیم‌سازی در شرکت‌ها معمولا به یک جمعِ چند نفره در زیر گرمای آفتاب و پاسخ دادن به چند سؤال برای آشنایی بیشتر ختم می‌شود. در قدیم این استراتژی اثرگذار بود، اما به مرور زمان حالت کسل‌کننده به خود گرفت. امروزه برخی به ترتیب دادن یک رویداد مجازی متوسل می‌شوند و مطمئن هستند که این روش کارمندان را درگیر تیم‌سازی می‌کند.

به‌عنوان مدیر، احتمالا به این فکر می‌کنید که چه کارهای دیگری برای جمع کردن تیم خود و ایجاد یک جو مثبت انجام دهید. وقتی با یک تیم حرفه‌ای کار می‌کنید، متوجه میزان استرسی که آنها هر روز متحمل می‌شوند، خواهید شد. حتی برخی اوقات ممکن است پیش بیاید که تیم دچار ناهماهنگی شود. یک راه بی‌دردسر برای رفع این معضل و ایجاد روابط قوی و همچنین آشنایی با همکار جدید، ترتیب دادن یک جلسه تیم‌سازی مجازی یا واقعی در اتاق فرار است.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟

با ثبت آگهی در ایران مارکتینگ علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

بازی‌های اتاق فرار نسبت به دیگر بازی‌های تیم‌سازی سخت‌تر هستند، به این معنا که بازیکنان را به چالش می‌کشد تا بیشتر تمرکز و فکر کنند و با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک که «فرار» است، همکاری کنند. اگر به این فکر می‌کنید که چرا باید بازی اتاق فرار را به عنوان یک فعالیت تیم سازی انتخاب کرد، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا به جواب خود برسید.

اتاق فرار چیست؟

بازی اتاق فرار برای تیم سازی

اتاق فرار، یک بازی چالشی است که در آن بازیکنان برای یافتن سرنخ‌ها، انجام برخی کارها و حل پازل‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. هدف از این بازی، دستیابی به یک هدف مشخص است که معمولا فرار از جایی و محدود به یک زمان مشخص است. اما نکته‌ی مهم در مورد این بازی این است که، در این بازی کسی به صورت واقعی در جایی گیر نخواهد افتاد و تهدیدهایی که با آن روبرو می‌شوید همه تخیلی هستند!

اتاق فرار یک استاد دارد که همه چیز را تنظیم می‌کند، قوانین را توضیح و سرنخ‌های مورد نیاز را ارائه می‌دهد. اتاق فرارها معمولا شامل سناریوهای مختلفی می‌شوند که اعضای تیم باید برای فرار از آن، با هم همکاری کنند. اما سناریوی کلاسیک اتاق فرارها، حل تمام معماها برای باز کردن قفل در و فرار در محدوده زمانی – معمولا ۴۵ دقیقه یا یک ساعت – است. اما برخی از اتاق فرارها شامل اهداف اضافی مانند حل یک جنایت، نجات یک گروگان، یافتن گنج یا توقف یک تهدید خیالی می‌شوند.

اتاق فرار به عنوان یک فعالیت اجتماعی محبوب شناخته می‌شود. این بازی اغلب توسط شرکت‌ها به عنوان یک بازی تفریحی برای اوقات فراغت تیم‌ها، ترتیب داده می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها نیز از این بازی برای تیم‌سازی و توسعه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی خاص در تیم خود استفاده می‌کنند.

آیا اتاق فرار برای تیم شما مناسب است؟

اتاق فرار می‌تواند راهی جذاب و هیجان‌انگیز برای افراد جدید در تیم‌ها برای آشنایی با یکدیگر باشد. این بازی، همچنین می‌تواند یک راه عالی و فرصتی برای تیم‌های قدیمی باشد تا بتوانند خستگی یک روز کاری شلوغ را از بین ببرند و یا اینکه یک موفقیت را در تیم جشن بگیرند.

اتاق فرار همچنین می‌تواند به عنوان یک محرک و تقویت‌کننده‌ مهارت‌های کلیدی، مانند همکاری، ارتباط، تصمیم گیری، حل مسئله و استقامت، عمل کند! این بازی، همچنین می‌تواند راهی خوب برای تیم‌ها برای تمرینِ قرار گرفتن در موقعیت‌های پرمخاطره و زمان‌های چالش برانگیز باشد. اما با این حال، اگر درگیری قابل توجهی در تیم شما وجود دارد، اتاق فرار ایده خوبی برای تیم‌سازی نیست و فضای تحت فشار در این بازی و کار گروهی میان افراد تیم، می‌تواند شرایط را برای تیم شما پیچیده‌تر کند.

علاوه بر این، در زمان انتخاب این بازی به عنوان یک روش تیم‌سازی، باید تمام اعضای تیم را به عنوان یک فرد نیز در نظر بگیرید. آیا همه توانایی قرار گرفتن در موقعیت‌هایی با ضرب‌الاجل را دارند که در آن باید به سرعت تحت فشار فکر کنند و با سایر بازیکنان همکاری نزدیک داشته باشند؟ آیا تک تک اعضای تیم از این مدل بازی لذت می‌برند؟ آیا ممکن است هر یک از اعضای تیم در این بازی احساس خجالت، طرد شدن یا اضطراب پیدا کنند؟

علاوه بر این، باید به این فکر کنید که استراتژیِ اتاق فراری که انتخاب می‌کنید برای تمام افراد تیم یا برای کل سازمان شما مناسب باشد. برای مثال، یک بازی با مضمون جنایی یا محیطی با مضمون ترسناک ممکن است به دلایل شخصی مختلف برای برخی از اعضای تیم مناسب نباشد.

اگر به فکر برگزاری اتاق فرار به عنوان یک روش برای تیم‌سازی هستید، بهتر است ابتدا با مدیر یا بخش منابع انسانی خود مشورت کنید.

مزایای اتاق فرار برای تیم‌سازی

بازی اتاق فرار برای تیم سازی

بازی‌ها و کارهای بسیاری می‌توان برای تیم‌سازی انجام داد و با آنها تیم را درگیر فعالیتی تیمی کرد و آنها را با افراد جدید در تیم آشنا کرد. همان‌طور که گفتیم، اتاق فرار یکی از آنها است که مزایای بسیاری برای تیم‌سازی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای اتاق فرار برای تیم‌سازی به شرح زیر است:

۱. به طرز شگفت‌انگیزی مقرون‌به‌صرفه است

رزرو یک مکان، رستوران و مهیا کردن امکانات برای انجام بازی در سازمان، می‌تواند هزینه بسیاری به تیم‌ها و سازمان‌ها تحمیل کند. از سوی دیگر، اتاق فرارها هزینه بسیار کمتری دارند و زمان کمی از تیم‌ها برای آماده‌سازی می‌گیرند. برای انجام این بازی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای یک روز یک اتاق فرار را رزرو کنید و یک ساعت در آن زمان بگذرانید. برگزاری یک جلسه تیم‌سازی در اتاق فرار یک راه مقرون‌به‌صرفه برای نزدیک کردن کارمندان به یکدیگر است.

۲. اتاق فرارها هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار می‌شوند

اگر دوست دارید فعالیت تیم‌سازی شما حالت تعاملی به خود بگیرد، خوب است که سراغ اتاق فرارهای حضوری بروید. اما اگر کارمندان شما از شهرها یا کشورهای مختلف هستند، بهتر است یک رویداد مجازی جذاب را برای تیم خود برگزار کنید.

بازی اتاق فرار به صورت حضوری، معمولا چالش‌های بیشتری دارد و تیم‌ها بیشتر درگیر فعالیت تیم‌سازی می‌شوند. از آنجایی که در این بازی باید با ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد موانع را رفع کرد، بازیکنان انگیزه دارند تا بهترین خود را برای برقراری ارتباط موثرتر با تیم خود نشان دهند.

۳. اتاق فرار دارای تِم‌های انتخابی بسیاری است

در زمان انتخاب اتاق فرار به عنوان فعالیتی برای تیم‌سازی، با تِم‌ها و استراتژی‌های مختلفی مواجه می‌شوید. بر این اساس، می‌توانید طبق سلیقه تیم‌تان یکی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، شاید تمام اعضای تیم به ماجراهای فضایی علاقه‌مند باشند. در این صورت، می‌توانید یک اتاق فرار با مضمون فضا برای آنها انتخاب کنید تا جنبه سرگرم‌کننده بودن این فعالیت را افزایش دهید. همچنین باید مهارتی را که می‌خواهید در بازیکنان بهبود دهید و کشف کنید را، در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اعضای تیم در مهارت توجه به جزئیات قوی‌تر شوند، باید اتاقی با موضوع اسرارآمیز برای آنها رزرو کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:

با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۴. بازی اتاق فرار نقاط قوت و ضعف اعضای تیم را آشکار می‌کند

بازی اتاق فرار برای تیم سازی

بازی اتاق فرار بازیکنان را وادار می‌کند تا از پس چالش‌ها بر بیایند. کسی که انتظار داشتید رهبری بازی را بر عهده بگیرد، ممکن است در حل کردن پازل‌ها و پیدا کردن سرنخ‌ها دچار چالش شود. یا شاید کسی که فکر نمی‌کردید به خوبی عمل کند، در نهایت کسی باشد که پیچیده‌ترین مشکلات را حل می‌کند. انتخاب اتاق فرار به‌عنوان یک فعالیت تیم‌سازی، مملو از شگفتی‌هایی است که ویژگی‌های پنهان بازیکن را آشکار می‌کند.

۵. اتاق فرار باعث می‌شود بازیکنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

اگر تیم شما به گپ زدن یا به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و استراتژی‌ها عادت ندارد، باید به دنبال راهی باشید تا بتوانید مهارت برقراری ارتباط در آنها را تقویت کنید. در طول فعالیت تیم‌سازی در اتاق فرار، بازیکنان چاره‌ای جز صحبت کردن ندارند زیرا ایده‌های آنها ممکن است کلید حل معما باشد و آنها را از اتاق خارج کنند. مهم نیست که این ایده چقدر غیرمعمول یا احمقانه باشد، عنوان کردن این ایده‌ها و گفتگوها راهی سرگرم‌کننده برای ارتباط گرفتن با دیگران است. این بازی هرگونه مانعی که فرد در مورد به اشتراک گذاشتن پیشنهادات خود احساس کند، را از بین می‌برد.

۶. اتاق فرار توانایی حل مسئله در افراد تیم را افزایش می‌دهد

هیچ‌کس نمی‌تواند از قبل عنوان کند که آماده‌ فرار از اتاق فرار است. همه بازیکنان دوست دارند تا از اتاق فرار بیرون بیایند، اما هیچ ایده و سرنخی برای خارج شدن ندارند! بازیکنان در این بازی برای حل مشکلاتی آماده و به چالش کشیده می‌شوند، که از آنها خبر ندارند. بازی اتاق فرار یک راه عالی برای تمرین مهارت حل مسئله است، که در سازمان‌ها یک مهارت ضروری به‌شمار می‌آید!

۷. اتاق فرار مهارت مدیریت زمان را بهبود می‌بخشد

در اتاق فرار، معمولا به بازیکنان یک ساعت فرصت داده می‌شود تا معماها را حل کنند و با موفقیت از اتاق خارج شوند. با توجه به محدودیت زمانی، بازیکنان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا بازی را قبل از اتمام زمان، تمام کنند! در این بازی فرصتی برای دورهم نشستن و گل گفتن و گل شنفتن وجود ندارد، زیرا باید سرنخ‌هایی را پیدا کرد که در اتاق‌ها قابل مشاهده هستند. کاری که بازیکنان معمولا انجام می‌دهند این است که به صورت جداگانه سرنخ‌هایی را کشف کنند و سپس آنچه را که پیدا کرده‌اند با گروه به اشتراک بگذارند که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود!

۸. اتاق فرار مهارت رهبری و مدیریت در افراد را آشکار می‌کند

بازی اتاق فرار برای تیم سازی

تیم برای حل سریع معماها و رسیدن به سرنخ‌ها، به رهبری نیاز دارد که وظایف را میان افراد و آنها را به تیم‌های جداگانه تقسیم کند. هدف از این کار این است که افراد در مناطق بیشتری از اتاق قرار بگیرند و سرنخ‌ها را سریع‌تر پیدا کنند. از آنجایی که این مهارت در تمام افراد وجود ندارد، معمولا یک فرد این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و کارها را پیش می‌برد. این عمل، فردی از تیم را که دارای مهارت رهبری است را آشکار می‌کند که می‌توان از آن در سازمان از این مهارت او استفاده کرد.

۹. در اتاق فرار، تفکر خلاق به چالش کشیده می‌شود

چیزی که بازیکنان در بازی اتاق فرار با آن مواجه خواهند شد، با وظایف معمول آنها فاصله زیادی دارد. موضوع اتاق ممکن است یک اتفاق اداری باشد، اما به جای مشتریان و کاغذبازی، بازیکنان باید پازل‌های مرموزانه را خلاقانه حل کنند. در محیط اداری، افراد ممکن است عادت داشته باشند که کارها را به سرعت انجام دهند، صرفا به این دلیل که بر آن تسلط دارند یا از یک روش پیروی می‌کنند. بنابراین، اگر تیم به انجام کارها به روشی خاص عادت دارد، این بازی راهی عالی است تا آنها را وادار به تفکر خارج از چارچوب، نگاه از دیدگاهی متفاوت و استفاده از استراتژی‌های جدید در حل مسئله کند.

۱۰. استفاده از اتاق فرار برای تیم‌سازی، رفاقت و همدلی را در تیم افزایش می‌دهد

مسلما، حل معماهای اتاق فرار به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگر افراد شدنی نیست. کار تیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. در کار تیمی، هر کسی نقشی را بر عهده دارد و کاری را انجام می‌دهد. حتی کسانی که در ادامه روند بازی مشکل دارند، می‌توانند تیم خود را تشویق و سعی کنند با جمع‌آوری سرنخ‌های دیگر به آنها کمک کنند. در این بازی، هیچ‌کس از دیگر افراد تیم عقب نخواهد افتاد. همه تیم تمام تلاش خود را می‌کنند تا از اتاق فرار کنند و به اصطلاح به برد برسند. تمام این کارها، روحیه کار تیمی را در آنها تقویت می‌کند و رفاقت را میان آنها بهبود می‌دهد.

بازی اتاق فرار برای تیم سازی

استفاده از اتاق فرار برای تیم‌سازی، مزایای بسیاری دارد. از بهبود مهارت‌های نرم تا رشد شخصیت و تقویت روحیه تیمی در شرکت، این فعالیت تیم‌سازی می‌تواند تیم را برای کارهای بزرگتری در سازمان آماده کند. حتی می‌توانید با اجرای مسابقه‌ای در مورد اینکه چه کسی در کمترین زمان در هر اتاق فرار کند، انگیزه هر تیم برای برنده شدن را بیشتر کنید. با این بازی می‌توانید تیم خود را دورهم جمع کنید، آنها را آماده‌ی مواجه با چالش‌ها کنید، تیم را افراد جدید آشنا کنید و در نهایت بهره زیادی از تیم‌سازی ببرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 550 views بار دسته بندی : مبانی و مفاهیم مدیریت تاريخ : 15 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها